הבדלים בין גרסאות בדף "בונראקו"

מתוך MediaWiki
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 72: שורה 72:
 
* [https://web.archive.org/web/20111212071738/http://www.washburn.edu/reference/bridge24/Chickamatsu.html Bibliography on Chikamatsu]
 
* [https://web.archive.org/web/20111212071738/http://www.washburn.edu/reference/bridge24/Chickamatsu.html Bibliography on Chikamatsu]
 
* [http://www.bunraku.or.jp/ Bunraku Kyokai]
 
* [http://www.bunraku.or.jp/ Bunraku Kyokai]
* [[Columbia University]]: [http://www.columbia.edu/cu/lweb/digital/collections/eastasian/bunraku/ The Barbara Curtis Adachi Bunraku Collection]
+
* [http://www.columbia.edu/cu/lweb/digital/collections/eastasian/bunraku/ The Barbara Curtis Adachi Bunraku Collection]
* [https://ich.unesco.org/en/lists UNESCO: a list of the Intangible Cultural Heritage of Humanity]
+
* [https://ich.unesco.org/en/lists UNESCO: a list of the Intangible Cultural Heritage of Humanity]  
* {{Gutenberg book|no=46863|name=Old-World Japan|author=Frank Rinder (1895)}}
 
 
* [http://factsanddetails.com/japan/cat20/sub131/item713.html Facts and details: Bunraku, Japanese puppet theater]
 
* [http://factsanddetails.com/japan/cat20/sub131/item713.html Facts and details: Bunraku, Japanese puppet theater]
  
 
[[קטגוריה:תיאטרון]]
 
[[קטגוריה:תיאטרון]]

גרסה מ־09:44, 25 ביולי 2021

עמוד ראשי >> תיאטרון >> נו | קאבוקי | בונראקו | מוסיקה | ריקוד


לוחם

"בונראקו" (BUNRAKU)

אילן תורן

אישה נאמנה


ה"בונראקו" הוא תיאטרון הבובות המסורתי של יפן. אין זה תיאטרון לילדים, אלא למבוגרים ואת מחזותיו הטובים כתב הסופר הקלאסי הנודע מונזאמון (Monzaemon) ותיאטרון ה"קבוקי" משתמש בהם כחומר עד היום.


קורטיזנה

הבובות ב"בונראקו" הן גדולות מאד, ממחצית ועד גודל מלא של אדם ממוצע, כלומר בין 80 ס"מ ל - 165 ס"מ בערך. הן מייצגות טיפוסים שונים ולא דמויות ייחודיות.


הבובות מופעלות בידיים ולכן דרושים לפחות שלושה אנשים להפעלתן. לפעמים אפילו חמישה אנשים עוסקים בהפעלת בובה אחת. המפעילים חשופים לקהל. המפעיל הראשי - המאסטר, גלוי פנים, לבוש בלבוש הפורמלי של משפחתו. יתר המפעילים לבושים שחור וגם פניהם מכוסים בבד שחור - לכאורה אינם נראים.


המפעילים והבובות

המאסטר אחראי להפעלת הראש, העיניים, העפעפיים, הגבות, הפה והזרוע הימנית של הבובה. עוזר אחד, מפעיל את יד שמאל ועוזר שני מפעיל את הרגליים. השלושה עובדים בהרמוניה מושלמת.


עלילת המחזה מושמעת ע"י זמר- מספר, היושב בפינה הימינית של הבמה ומשמש כפה לכל התפקידים והדמויות ומתאים את קולו לפי הדמות ה"מדברת". לצידו יושבים הנגנים המלווים אותו בעיקר בכלי הפריטה שמיסן. אמנות ה"בונראקו" היא השלוב הנפלא שבין מפעילי הבובות, המספר והנגנים העובדים בתאום מושלם.


מחזה בונראקו

הצופה באולם עובר חוויה מיוחדת במינה, מכיוון שתשומת ליבו אינה קבועה. הוא מסתכל בבובה בתנועותיה המרשימות. יחד עם זאת הוא לא יכול שלא להתבונן במאסטר שפניו הגלויים נמצאים קרוב מאד לראש הבובה והוא נמצא בריכוז עילאי כשהבובה "מביעה" בתנועות המורכבות של ראשה - עיניים, גבות, פה - את רגשותיה. כמו כן התנועה המזורזת לפעמים של העוזרים לבושי השחורים שמניעים את הבובה בריצה, או ריקוד, או קרב.


זמר-מספר

כמו כן אי אפשר שלא להתפעל משירתו ומיכולתו הקולית של הזמר-מספר לעצב את קולן של כל הדמויות. גם ה"בונראקו" חייב את עיצובו האומנותי לשניים - המחזאי הדגול ציקאמטסו מונזאמון (Chikamatsu Monzaemon) (1724-1653 ), ולזמר המספר טקמוטו גידאיו הראשון (Takemoto Gidayu I) (1714-1651). טקמוטו אף יסד את התאטרון, עד היום אוסקה היא עיר הבית של תאטרון ה"בונראקו".


קטע מהמחזה

עלילות ה"בונראקו" כמו ב"קאבוקי" - עשירות אירועים, מזימות, תככים וקונפליקטים שמקורם בהתנגשות שבין החובה (להורים, לידיד, לבוס ועוד), לבין התשוקה האישית.

מראה לילה תחת עץ הויסטריה


הצפייה ב"בונראקו" היא חוויה ייחודית, אף למי שאינו בקי היטב ברזי העלילה.


ערכים נוספים בתיאטרון


לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים