הבדלים בין גרסאות בדף "זן ביפן"

מתוך MediaWiki
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(3 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 7: שורה 7:
 
|[[זן_ותרבות_התה|זן ותרבות התה]]  
 
|[[זן_ותרבות_התה|זן ותרבות התה]]  
 
|}
 
|}
 +
  
 
{{תמונה|קובץ=Buddha.jpg|כיתוב=בודהא במדיטציה}}
 
{{תמונה|קובץ=Buddha.jpg|כיתוב=בודהא במדיטציה}}
  
 +
==זן ביפן==
 
''אלי לנצמן''
 
''אלי לנצמן''
==זן ביפן==
+
 
 +
 
 +
{{תמונה|קובץ=Sesshu.jpg|כיתוב=בודהידהרמה במדיטציה}}
 +
 
 
גאוטמה שאקיימוני (Sakyamuni Gautama), בודהא ההיסטורי, זכה בהארה שעה שישב ארבעים וחמישה ימים במדיטציה (ריכוז נפשי עמוק).
 
גאוטמה שאקיימוני (Sakyamuni Gautama), בודהא ההיסטורי, זכה בהארה שעה שישב ארבעים וחמישה ימים במדיטציה (ריכוז נפשי עמוק).
 
תורת זן מדגישה את המדיטציה ורואה את "גילוי האמת" וה"גאולה" כהארה פתאומית, כהברקה שהיא תפיסה ישירה ובלתי אמצעית המביאה להבנה פנימית ולשחרור (סאטורי Satori).
 
תורת זן מדגישה את המדיטציה ורואה את "גילוי האמת" וה"גאולה" כהארה פתאומית, כהברקה שהיא תפיסה ישירה ובלתי אמצעית המביאה להבנה פנימית ולשחרור (סאטורי Satori).
  
  
{{תמונה|קובץ=Sesshu.jpg|כיתוב=בודהידהרמה במדיטציה}}
+
האירוע ההיסטורי הראשון המתועד בהתפתחות הזן הוא בואו שלהנזיר הבודהיסטי ההודי בודהידהרמה (Bodhidharma) לסין בשנת527  אחה"ס. המסורת רואה בנזיר זה אב רוחני (פטריארך) ה-28 הממשיך בתורתו הצרופה של בודהא, ואב רוחני ראשון של תורת זן.
  
  
האירוע ההיסטורי הראשון המתועד בהתפתחות הזן הוא בואו שלהנזיר הבודהיסטי ההודי בודהידהרמה (Bodhidharma) לסין בשנת527  אחה"ס. המסורת רואה בנזיר זה אב רוחני (פטריארך) ה-28 הממשיך בתורתו הצרופה של בודהא, ואב רוחני ראשון של תורת זן.
 
 
מסופר כי מששמע הקיסר הסיני על בואו של הנזיר המכובד לממלכתו, הזמינו לפגישה, הראה לו את המקדשים שבנה וניסה להרשימו בעשייתו הדתית, אולם בודהידהרמה ביטל סוג זה של פולחן, עזב למקדש קטן בצפון סין, שם ישב במדיטציה ובשתיקה במשך תשע שנים כשפניו מול קיר ריק.
 
מסופר כי מששמע הקיסר הסיני על בואו של הנזיר המכובד לממלכתו, הזמינו לפגישה, הראה לו את המקדשים שבנה וניסה להרשימו בעשייתו הדתית, אולם בודהידהרמה ביטל סוג זה של פולחן, עזב למקדש קטן בצפון סין, שם ישב במדיטציה ובשתיקה במשך תשע שנים כשפניו מול קיר ריק.
  

גרסה אחרונה מ־11:27, 15 באוגוסט 2021

עמוד ראשי >> חכמת זן >> זן ביפן | תורת זן | זן ואסתטיקה | זן ותרבות התה


בודהא במדיטציה

זן ביפן

אלי לנצמן


בודהידהרמה במדיטציה

גאוטמה שאקיימוני (Sakyamuni Gautama), בודהא ההיסטורי, זכה בהארה שעה שישב ארבעים וחמישה ימים במדיטציה (ריכוז נפשי עמוק). תורת זן מדגישה את המדיטציה ורואה את "גילוי האמת" וה"גאולה" כהארה פתאומית, כהברקה שהיא תפיסה ישירה ובלתי אמצעית המביאה להבנה פנימית ולשחרור (סאטורי Satori).


האירוע ההיסטורי הראשון המתועד בהתפתחות הזן הוא בואו שלהנזיר הבודהיסטי ההודי בודהידהרמה (Bodhidharma) לסין בשנת527 אחה"ס. המסורת רואה בנזיר זה אב רוחני (פטריארך) ה-28 הממשיך בתורתו הצרופה של בודהא, ואב רוחני ראשון של תורת זן.


מסופר כי מששמע הקיסר הסיני על בואו של הנזיר המכובד לממלכתו, הזמינו לפגישה, הראה לו את המקדשים שבנה וניסה להרשימו בעשייתו הדתית, אולם בודהידהרמה ביטל סוג זה של פולחן, עזב למקדש קטן בצפון סין, שם ישב במדיטציה ובשתיקה במשך תשע שנים כשפניו מול קיר ריק.


"שלושת המורים", בודאה, קונפוציוס, ו-לאו טסה


התורה ההודית אשר הדגישה את המדיטציה (בסנסקריט דהיאנה Dhyana) הושפעה בסין תורת הטאואיזם של הפילוסוף לאו טסה העוסקת בחיפוש אחר שלווה פנימית, ומהפילוסופיה הקונפוציאנית המדגישה נימוסים ומסורת. משך שושלות טאנג (618-916) וסונג (960-1279) זכה הזן בסין (בסינית: צ'אן) לפופולריות בקרב שכבות רבות באוכלוסיה ולהכרה רשמית. אולם בתקופות הבאות החל מאבד מיוקרתו ומהשפעתו על התפתחות התרבות הסינית.


נזיר זן במדיטציה


הנזיר אייסאי (1141-1215 Eisai) ייסד את כת הזן ביפן. לאחר ארבע שנות למוד במנזר זן בסין הוא שב ליפן בשנת 1191, החל ללמד את תורת זן מאסכולת רינזאי (Rinzai), ויסד שני מנזרי זן האחד בקיוטו, עיר מושב הקיסר והאצולה, והשני בקמקורה, מושב השלטון הצבאי והלוחמים.אסכולת רינזאי מאמינה באפשרות להשיג הארה פתאומית (סאטורי) והדגישה את ישיבת המדיטציה יחד עם תרגול המחשבה באמצעות חידות "חסרות פשר" הנקראות קואן (Koan) שנועדו להחזיר לאדם את אופיו ה"אותנטי" על ידי שחרור משעבוד להרגלי חשיבה מושגית. חידות הקואן כוללות שאלות כגון: מה הוא קול מחיאה של כף יד אחת?, איך נראו פניך טרם לידתך?, מה תראה בראי ריק? המונדו (Mondo) הוא דיאלוג קצר אחר בין מורה לתלמיד שמטרתו להורות את "הדרך". הוא נערך באמצעות שאלות קצרות או פעולות מהממות אשר אי אפשר להתמודד עמן בדרך רציונלית, ודורשות תשובה מידית.


שער ה"דרקון" במקדש איהייג'י


אסכולת זן חשובה שניה הובאה ליפן על ידי הנזיר דוגן (Dogen 1200-1253) שהיה תלמידו של אייסאי. דוגן למד ארבע שנים בסין במקדש זן של אסכולת סוטו (Soto) והקים ביפן את מקדש איהייג'י (Eiheiji) צפונית-מזרחית לקיוטו. אסכולה זו רואה בישיבה במדיטציה, במשמעת רוחנית ובהתנהגות מוסרית, כאמצעי להשגת ההארה שהיא שלב אחרון בתהליך מפרך, הדרגתי וממושך.


במאה ה13- השתרש הזן ביפן כאסכולה דתית חשובה ביותר,ומאמיניה היו בעקר מקרב מעמדות המשכילים והלוחמים. בתקופת מורומאצ'י (1333-1573 Muromachi) אף זכה הזן למעמד של כת רשמית, ומקדשי זן היו מרכזי הלמידה החשובים ביפן.


גן במקדש דאיטוקוג'י
חדר טכס תה במקדש דאיטוקוג'י


אחד הגדולים והחשובים שבין מקדשי-מנזר החשובים ביפן הוא ה-דאיטוקוג'י (Daitokuji) אשר בקיוטו. הוא נבנה במאה ה-14 על ידי נזיר המכונה דאיטו קוקושי (Kokushi Daito), אחד החשובים שבנזירי זן מאסכולת רינזאי. מקדש גדול זה היה גם מרכז לטיפוח טכס התה,ומצויים בו בית-תה וגן ברוח זן, וכן שמורות בו יצירות אמנות רבות שהובאו מסין על ידי נזירים שנסעו לשם ללמוד זן. כיום הזן הוא אחת הכתות הבודהיסטיות הגדולות ביפן.

ערכים נוספים בחכמת זן

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים