הבדלים בין גרסאות בדף "זן ביפן"

מתוך MediaWiki
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(40 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Buddha.jpg|שמאל|ממוזער|200px|בודהא במדיטציה]]
+
{|
 +
|[[עמוד_ראשי|עמוד ראשי]] >>
 +
|[[:קטגוריה:חכמת זן|חכמת זן]] >>
 +
|[[זן ביפן]]  |
 +
|[[תורת_זן|תורת זן]]  | 
 +
|[[זן_ואסתטיקה|זן ואסתטיקה]]  | 
 +
|[[זן_ותרבות_התה|זן ותרבות התה]]  
 +
|}
  
 +
 +
{{תמונה|קובץ=Buddha.jpg|כיתוב=בודהא במדיטציה}}
 +
 +
==זן ביפן==
 
''אלי לנצמן''
 
''אלי לנצמן''
==זן ביפן==
+
 
 +
 
 +
{{תמונה|קובץ=Sesshu.jpg|כיתוב=בודהידהרמה במדיטציה}}
 +
 
 
גאוטמה שאקיימוני (Sakyamuni Gautama), בודהא ההיסטורי, זכה בהארה שעה שישב ארבעים וחמישה ימים במדיטציה (ריכוז נפשי עמוק).
 
גאוטמה שאקיימוני (Sakyamuni Gautama), בודהא ההיסטורי, זכה בהארה שעה שישב ארבעים וחמישה ימים במדיטציה (ריכוז נפשי עמוק).
 
תורת זן מדגישה את המדיטציה ורואה את "גילוי האמת" וה"גאולה" כהארה פתאומית, כהברקה שהיא תפיסה ישירה ובלתי אמצעית המביאה להבנה פנימית ולשחרור (סאטורי Satori).
 
תורת זן מדגישה את המדיטציה ורואה את "גילוי האמת" וה"גאולה" כהארה פתאומית, כהברקה שהיא תפיסה ישירה ובלתי אמצעית המביאה להבנה פנימית ולשחרור (סאטורי Satori).
  
  
[[קובץ:Sesshu.jpg|שמאל|ממוזער|200px|בודהידהרמה במדיטציה]]
+
האירוע ההיסטורי הראשון המתועד בהתפתחות הזן הוא בואו שלהנזיר הבודהיסטי ההודי בודהידהרמה (Bodhidharma) לסין בשנת527  אחה"ס. המסורת רואה בנזיר זה אב רוחני (פטריארך) ה-28 הממשיך בתורתו הצרופה של בודהא, ואב רוחני ראשון של תורת זן.
  
  
האירוע ההיסטורי הראשון המתועד בהתפתחות הזן הוא בואו שלהנזיר הבודהיסטי ההודי בודהידהרמה (Bodhidharma) לסין בשנת527  אחה"ס. המסורת רואה בנזיר זה אב רוחני (פטריארך) ה-28 הממשיך בתורתו הצרופה של בודהא, ואב רוחני ראשון של תורת זן.
 
 
מסופר כי מששמע הקיסר הסיני על בואו של הנזיר המכובד לממלכתו, הזמינו לפגישה, הראה לו את המקדשים שבנה וניסה להרשימו בעשייתו הדתית, אולם בודהידהרמה ביטל סוג זה של פולחן, עזב למקדש קטן בצפון סין, שם ישב במדיטציה ובשתיקה במשך תשע שנים כשפניו מול קיר ריק.
 
מסופר כי מששמע הקיסר הסיני על בואו של הנזיר המכובד לממלכתו, הזמינו לפגישה, הראה לו את המקדשים שבנה וניסה להרשימו בעשייתו הדתית, אולם בודהידהרמה ביטל סוג זה של פולחן, עזב למקדש קטן בצפון סין, שם ישב במדיטציה ובשתיקה במשך תשע שנים כשפניו מול קיר ריק.
  
 
   
 
   
[[קובץ:Sages.jpg|שמאל|ממוזער|200px|"שלושת המורים", בודאה, קונפוציוס, ו-לאו טסה]]
+
{{תמונה|קובץ=Sages.jpg|כיתוב="שלושת המורים", בודאה, קונפוציוס, ו-לאו טסה}}
  
  
שורה 21: שורה 34:
  
  
[[קובץ:Sitting.jpg|שמאל|ממוזער|200px|נזיר זן במדיטציה]]
+
{{תמונה|קובץ=Sitting.jpg|כיתוב=נזיר זן במדיטציה}}
+
 
  
 
הנזיר אייסאי (1141-1215 Eisai) ייסד את כת הזן ביפן. לאחר ארבע שנות למוד במנזר זן בסין הוא שב ליפן בשנת 1191, החל ללמד את תורת זן מאסכולת רינזאי (Rinzai), ויסד שני מנזרי זן האחד בקיוטו, עיר מושב הקיסר והאצולה, והשני בקמקורה, מושב השלטון הצבאי והלוחמים.אסכולת רינזאי מאמינה באפשרות להשיג הארה פתאומית (סאטורי) והדגישה את ישיבת המדיטציה יחד עם תרגול המחשבה באמצעות חידות "חסרות פשר" הנקראות קואן (Koan) שנועדו להחזיר לאדם את אופיו ה"אותנטי" על ידי שחרור משעבוד להרגלי חשיבה מושגית. חידות הקואן כוללות שאלות כגון: מה הוא קול מחיאה של כף יד אחת?, איך נראו פניך טרם לידתך?, מה תראה בראי ריק? המונדו (Mondo) הוא דיאלוג קצר אחר בין מורה לתלמיד שמטרתו להורות את "הדרך". הוא נערך באמצעות שאלות קצרות או פעולות מהממות אשר אי אפשר להתמודד עמן בדרך רציונלית, ודורשות תשובה מידית.
 
הנזיר אייסאי (1141-1215 Eisai) ייסד את כת הזן ביפן. לאחר ארבע שנות למוד במנזר זן בסין הוא שב ליפן בשנת 1191, החל ללמד את תורת זן מאסכולת רינזאי (Rinzai), ויסד שני מנזרי זן האחד בקיוטו, עיר מושב הקיסר והאצולה, והשני בקמקורה, מושב השלטון הצבאי והלוחמים.אסכולת רינזאי מאמינה באפשרות להשיג הארה פתאומית (סאטורי) והדגישה את ישיבת המדיטציה יחד עם תרגול המחשבה באמצעות חידות "חסרות פשר" הנקראות קואן (Koan) שנועדו להחזיר לאדם את אופיו ה"אותנטי" על ידי שחרור משעבוד להרגלי חשיבה מושגית. חידות הקואן כוללות שאלות כגון: מה הוא קול מחיאה של כף יד אחת?, איך נראו פניך טרם לידתך?, מה תראה בראי ריק? המונדו (Mondo) הוא דיאלוג קצר אחר בין מורה לתלמיד שמטרתו להורות את "הדרך". הוא נערך באמצעות שאלות קצרות או פעולות מהממות אשר אי אפשר להתמודד עמן בדרך רציונלית, ודורשות תשובה מידית.
  
  
[[קובץ:Eiheiji.jpg|שמאל|ממוזער|200px|שער ה"דרקון" במקדש איהייג'י]]
+
{{תמונה|קובץ=Eiheiji.jpg|כיתוב=שער ה"דרקון" במקדש איהייג'י}}
 
   
 
   
  
 
אסכולת זן חשובה שניה הובאה ליפן על ידי הנזיר דוגן (Dogen 1200-1253) שהיה תלמידו של אייסאי. דוגן למד ארבע שנים בסין במקדש זן של אסכולת סוטו (Soto) והקים ביפן את מקדש איהייג'י (Eiheiji) צפונית-מזרחית לקיוטו. אסכולה זו רואה בישיבה במדיטציה, במשמעת רוחנית ובהתנהגות מוסרית, כאמצעי להשגת ההארה שהיא שלב אחרון בתהליך מפרך, הדרגתי וממושך.
 
אסכולת זן חשובה שניה הובאה ליפן על ידי הנזיר דוגן (Dogen 1200-1253) שהיה תלמידו של אייסאי. דוגן למד ארבע שנים בסין במקדש זן של אסכולת סוטו (Soto) והקים ביפן את מקדש איהייג'י (Eiheiji) צפונית-מזרחית לקיוטו. אסכולה זו רואה בישיבה במדיטציה, במשמעת רוחנית ובהתנהגות מוסרית, כאמצעי להשגת ההארה שהיא שלב אחרון בתהליך מפרך, הדרגתי וממושך.
 +
 +
  
 
במאה ה13- השתרש הזן ביפן כאסכולה דתית חשובה ביותר,ומאמיניה היו בעקר מקרב מעמדות המשכילים והלוחמים. בתקופת מורומאצ'י (1333-1573 Muromachi) אף זכה הזן למעמד של כת רשמית, ומקדשי זן היו מרכזי הלמידה החשובים ביפן.
 
במאה ה13- השתרש הזן ביפן כאסכולה דתית חשובה ביותר,ומאמיניה היו בעקר מקרב מעמדות המשכילים והלוחמים. בתקופת מורומאצ'י (1333-1573 Muromachi) אף זכה הזן למעמד של כת רשמית, ומקדשי זן היו מרכזי הלמידה החשובים ביפן.
  
[[קובץ:Garden.jpg|שמאל|ממוזער|200px|גן במקדש דאיטוקוג'י]]
+
 
[[קובץ:Daitokuji.jpg|שמאל|ממוזער|200px|חדר טכס תה במקדש דאיטוקוג'י]]
+
{{תמונה|קובץ=Garden.jpg|כיתוב=גן במקדש דאיטוקוג'י}}
 +
{{תמונה|קובץ=Daitokuji.jpg|כיתוב=חדר טכס תה במקדש דאיטוקוג'י}}
 
   
 
   
  
 
אחד הגדולים והחשובים שבין מקדשי-מנזר החשובים ביפן הוא ה-דאיטוקוג'י (Daitokuji) אשר בקיוטו. הוא נבנה במאה ה-14 על ידי נזיר המכונה דאיטו קוקושי (Kokushi Daito), אחד החשובים שבנזירי זן מאסכולת רינזאי. מקדש גדול זה היה גם מרכז לטיפוח טכס התה,ומצויים בו בית-תה וגן ברוח זן, וכן שמורות בו יצירות אמנות רבות שהובאו מסין על ידי נזירים שנסעו לשם ללמוד זן. כיום הזן הוא אחת הכתות הבודהיסטיות הגדולות ביפן.
 
אחד הגדולים והחשובים שבין מקדשי-מנזר החשובים ביפן הוא ה-דאיטוקוג'י (Daitokuji) אשר בקיוטו. הוא נבנה במאה ה-14 על ידי נזיר המכונה דאיטו קוקושי (Kokushi Daito), אחד החשובים שבנזירי זן מאסכולת רינזאי. מקדש גדול זה היה גם מרכז לטיפוח טכס התה,ומצויים בו בית-תה וגן ברוח זן, וכן שמורות בו יצירות אמנות רבות שהובאו מסין על ידי נזירים שנסעו לשם ללמוד זן. כיום הזן הוא אחת הכתות הבודהיסטיות הגדולות ביפן.
 
 
 
  
 
==ערכים נוספים בחכמת זן==
 
==ערכים נוספים בחכמת זן==
 
* [[תורת זן]]
 
* [[תורת זן]]
 
* [[זן ואסתטיקה]]
 
* [[זן ואסתטיקה]]
* [[זן ותה]]
+
* [[זן ותרבות התה]]
  
 
==לקריאה נוספת==
 
==לקריאה נוספת==
שורה 52: שורה 65:
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
{{מיזמים|ויקיציטוט=זן (בודהיזם)}}
 
 
*[http://www.ciolek.com/WWWVL-Zen.html ספריה וירטואלית לזן בודהיזם]
 
*[http://www.ciolek.com/WWWVL-Zen.html ספריה וירטואלית לזן בודהיזם]
 
*[http://www.zendo.org מרכזי זן אמריקאיים]
 
*[http://www.zendo.org מרכזי זן אמריקאיים]
 
* [http://wimmer.fables.googlepages.com/zenfables.main ראובן וימר: משלי זן] - 65 סיפורי זן בעיבוד של [[ראובן וימר]] בצירוף מבוא על הזן ועל סוגת המשל.  
 
* [http://wimmer.fables.googlepages.com/zenfables.main ראובן וימר: משלי זן] - 65 סיפורי זן בעיבוד של [[ראובן וימר]] בצירוף מבוא על הזן ועל סוגת המשל.  
* {{הארץ|[[דן דאור]]|אם הפה ממלמל והלב לא נע - זה כמו אשליה|1.1320075}}
 
 
*[http://www.bendowa.net/zenblog1/%d7%aa%d7%a8%d7%92%d7%95%d7%9e%d7%99%d7%9d/%d7%93%d7%95%d7%92%d7%9f-%d7%96%d7%a0%d7%96%d7%99/%d7%a4%d7%95%d7%a7%d7%90%d7%a0%d7%96%d7%90%d7%96%d7%a0%d7%92%d7%99-%e5%84%80%e7%a6%85%e5%ba%a7%e8%a6%b3%e6%99%ae-%e2%80%93-%d7%96%d7%90%d7%96%d7%9f-%d7%94%d7%93%d7%a8%d7%9a-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%9e/ פוקאנזאזנגי] - ''"זאזן הדרך המומלצת לכולם"'' מאת איהי דוגן זנג'י - תרגום עברי
 
*[http://www.bendowa.net/zenblog1/%d7%aa%d7%a8%d7%92%d7%95%d7%9e%d7%99%d7%9d/%d7%93%d7%95%d7%92%d7%9f-%d7%96%d7%a0%d7%96%d7%99/%d7%a4%d7%95%d7%a7%d7%90%d7%a0%d7%96%d7%90%d7%96%d7%a0%d7%92%d7%99-%e5%84%80%e7%a6%85%e5%ba%a7%e8%a6%b3%e6%99%ae-%e2%80%93-%d7%96%d7%90%d7%96%d7%9f-%d7%94%d7%93%d7%a8%d7%9a-%d7%94%d7%9e%d7%95%d7%9e/ פוקאנזאזנגי] - ''"זאזן הדרך המומלצת לכולם"'' מאת איהי דוגן זנג'י - תרגום עברי
 
*[http://www.zenki.com/index.php?lang=he&page=intro זן בחיי היום יום] - אתר בעברית על זן.
 
*[http://www.zenki.com/index.php?lang=he&page=intro זן בחיי היום יום] - אתר בעברית על זן.

גרסה אחרונה מ־11:27, 15 באוגוסט 2021

עמוד ראשי >> חכמת זן >> זן ביפן | תורת זן | זן ואסתטיקה | זן ותרבות התה


בודהא במדיטציה

זן ביפן

אלי לנצמן


בודהידהרמה במדיטציה

גאוטמה שאקיימוני (Sakyamuni Gautama), בודהא ההיסטורי, זכה בהארה שעה שישב ארבעים וחמישה ימים במדיטציה (ריכוז נפשי עמוק). תורת זן מדגישה את המדיטציה ורואה את "גילוי האמת" וה"גאולה" כהארה פתאומית, כהברקה שהיא תפיסה ישירה ובלתי אמצעית המביאה להבנה פנימית ולשחרור (סאטורי Satori).


האירוע ההיסטורי הראשון המתועד בהתפתחות הזן הוא בואו שלהנזיר הבודהיסטי ההודי בודהידהרמה (Bodhidharma) לסין בשנת527 אחה"ס. המסורת רואה בנזיר זה אב רוחני (פטריארך) ה-28 הממשיך בתורתו הצרופה של בודהא, ואב רוחני ראשון של תורת זן.


מסופר כי מששמע הקיסר הסיני על בואו של הנזיר המכובד לממלכתו, הזמינו לפגישה, הראה לו את המקדשים שבנה וניסה להרשימו בעשייתו הדתית, אולם בודהידהרמה ביטל סוג זה של פולחן, עזב למקדש קטן בצפון סין, שם ישב במדיטציה ובשתיקה במשך תשע שנים כשפניו מול קיר ריק.


"שלושת המורים", בודאה, קונפוציוס, ו-לאו טסה


התורה ההודית אשר הדגישה את המדיטציה (בסנסקריט דהיאנה Dhyana) הושפעה בסין תורת הטאואיזם של הפילוסוף לאו טסה העוסקת בחיפוש אחר שלווה פנימית, ומהפילוסופיה הקונפוציאנית המדגישה נימוסים ומסורת. משך שושלות טאנג (618-916) וסונג (960-1279) זכה הזן בסין (בסינית: צ'אן) לפופולריות בקרב שכבות רבות באוכלוסיה ולהכרה רשמית. אולם בתקופות הבאות החל מאבד מיוקרתו ומהשפעתו על התפתחות התרבות הסינית.


נזיר זן במדיטציה


הנזיר אייסאי (1141-1215 Eisai) ייסד את כת הזן ביפן. לאחר ארבע שנות למוד במנזר זן בסין הוא שב ליפן בשנת 1191, החל ללמד את תורת זן מאסכולת רינזאי (Rinzai), ויסד שני מנזרי זן האחד בקיוטו, עיר מושב הקיסר והאצולה, והשני בקמקורה, מושב השלטון הצבאי והלוחמים.אסכולת רינזאי מאמינה באפשרות להשיג הארה פתאומית (סאטורי) והדגישה את ישיבת המדיטציה יחד עם תרגול המחשבה באמצעות חידות "חסרות פשר" הנקראות קואן (Koan) שנועדו להחזיר לאדם את אופיו ה"אותנטי" על ידי שחרור משעבוד להרגלי חשיבה מושגית. חידות הקואן כוללות שאלות כגון: מה הוא קול מחיאה של כף יד אחת?, איך נראו פניך טרם לידתך?, מה תראה בראי ריק? המונדו (Mondo) הוא דיאלוג קצר אחר בין מורה לתלמיד שמטרתו להורות את "הדרך". הוא נערך באמצעות שאלות קצרות או פעולות מהממות אשר אי אפשר להתמודד עמן בדרך רציונלית, ודורשות תשובה מידית.


שער ה"דרקון" במקדש איהייג'י


אסכולת זן חשובה שניה הובאה ליפן על ידי הנזיר דוגן (Dogen 1200-1253) שהיה תלמידו של אייסאי. דוגן למד ארבע שנים בסין במקדש זן של אסכולת סוטו (Soto) והקים ביפן את מקדש איהייג'י (Eiheiji) צפונית-מזרחית לקיוטו. אסכולה זו רואה בישיבה במדיטציה, במשמעת רוחנית ובהתנהגות מוסרית, כאמצעי להשגת ההארה שהיא שלב אחרון בתהליך מפרך, הדרגתי וממושך.


במאה ה13- השתרש הזן ביפן כאסכולה דתית חשובה ביותר,ומאמיניה היו בעקר מקרב מעמדות המשכילים והלוחמים. בתקופת מורומאצ'י (1333-1573 Muromachi) אף זכה הזן למעמד של כת רשמית, ומקדשי זן היו מרכזי הלמידה החשובים ביפן.


גן במקדש דאיטוקוג'י
חדר טכס תה במקדש דאיטוקוג'י


אחד הגדולים והחשובים שבין מקדשי-מנזר החשובים ביפן הוא ה-דאיטוקוג'י (Daitokuji) אשר בקיוטו. הוא נבנה במאה ה-14 על ידי נזיר המכונה דאיטו קוקושי (Kokushi Daito), אחד החשובים שבנזירי זן מאסכולת רינזאי. מקדש גדול זה היה גם מרכז לטיפוח טכס התה,ומצויים בו בית-תה וגן ברוח זן, וכן שמורות בו יצירות אמנות רבות שהובאו מסין על ידי נזירים שנסעו לשם ללמוד זן. כיום הזן הוא אחת הכתות הבודהיסטיות הגדולות ביפן.

ערכים נוספים בחכמת זן

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים