הבדלים בין גרסאות בדף "זן ואסתטיקה"

מתוך MediaWiki
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
שורה 17: שורה 17:
 
{{תמונה|קובץ=Aesthetics.jpg|כיתוב="אסתטיקה יפנית"}}
 
{{תמונה|קובץ=Aesthetics.jpg|כיתוב="אסתטיקה יפנית"}}
  
זן [[בודהיזם]] הנו זרם מיוחד ב[[בודהיזם]] היפני. מקורו בסין, והמשכו ביפן. הזן [[בודהיזם]] היפני התפתח לצורות מגוונות של אימון רוחני שאינו מוגבל למנזרים ולמדיטציה. השפעתו ביפן הייתה אסתטיקה יפנית כמעט בכל תחומי החיים, אך בעיקר באומנויות: ב[[אדריכלות|ארכיטקטורה]], [[גנים]], [[ציור]], [[:קטגוריה:ספרות|שירה]], [[קרמיקה|קדרות]], [[:קטגוריה:תיאטרון|תיאטרון]], [[תכס_תה|טכס התה]], עיצוב כלים, ועוד תחומים אחרים כגון אומנויות לחימה, ואפילו דרכי מחשבה פוליטיות, כלכליות, ארגוניות ואחרות. השפעתו ביפן רבה גם היום, ואפשר לראות גם השפעה רבה שלו במהלך המאה העשרים בתרבויות שמחוץ ליפן. יש לציין, עם זאת, שלא נכון הוא לאפיין את תרבות יפן כתרבות זן בודהיסטית בלבד.
+
זן [[בודהיזם]] הנו זרם מיוחד ב[[בודהיזם]] היפני. מקורו בסין, והמשכו ביפן. הזן [[בודהיזם]] היפני התפתח לצורות מגוונות של אימון רוחני שאינו מוגבל למנזרים ולמדיטציה. השפעתו ביפן הייתה אסתטיקה יפנית כמעט בכל תחומי החיים, אך בעיקר באומנויות: ב[[אדריכלות|ארכיטקטורה]], [[גנים]], [[ציור]], [[:קטגוריה:ספרות|שירה]], [[קרמיקה|קדרות]], [[:קטגוריה:תיאטרון|תיאטרון]], [[טכס_תה|טכס התה]], עיצוב כלים, ועוד תחומים אחרים כגון אומנויות לחימה, ואפילו דרכי מחשבה פוליטיות, כלכליות, ארגוניות ואחרות. השפעתו ביפן רבה גם היום, ואפשר לראות גם השפעה רבה שלו במהלך המאה העשרים בתרבויות שמחוץ ליפן. יש לציין, עם זאת, שלא נכון הוא לאפיין את תרבות יפן כתרבות זן בודהיסטית בלבד.
  
  
הזן הדגיש חיים פשוטים של הסתפקות במועט ואיפוק. הוא ראה את האימון הרוחני שמתקיים בכל פעולה ופעולה של האדם, פשוטה ויומיומית ככל שתהיה. מכאן, למשל, האפשרות להפוך מעשה פשוט כגון הכנת תה והגשתו ל"[[תכס_תה|טכס התה]]" לא תוכן המעשה חשוב אלא הצורה, תשומת הלב, וההתכוונות של העשייה. הזן גם הדגיש את ההשתנות המתמדת של הדברים, כך שאין לצפות למבנים או כלים שיחזיקו מעמד לנצח.
+
הזן הדגיש חיים פשוטים של הסתפקות במועט ואיפוק. הוא ראה את האימון הרוחני שמתקיים בכל פעולה ופעולה של האדם, פשוטה ויומיומית ככל שתהיה. מכאן, למשל, האפשרות להפוך מעשה פשוט כגון הכנת תה והגשתו ל"[[טכס_תה|טכס התה]]" לא תוכן המעשה חשוב אלא הצורה, תשומת הלב, וההתכוונות של העשייה. הזן גם הדגיש את ההשתנות המתמדת של הדברים, כך שאין לצפות למבנים או כלים שיחזיקו מעמד לנצח.
  
  

גרסה אחרונה מ־11:55, 23 באוגוסט 2021

עמוד ראשי >> חכמת זן >> זן ביפן | תורת זן | זן ואסתטיקה | זן ותרבות התה
"אסתטיקה יפנית"


זן ואסתטיקה

פרופ' יעקב רז


"אסתטיקה יפנית"

זן בודהיזם הנו זרם מיוחד בבודהיזם היפני. מקורו בסין, והמשכו ביפן. הזן בודהיזם היפני התפתח לצורות מגוונות של אימון רוחני שאינו מוגבל למנזרים ולמדיטציה. השפעתו ביפן הייתה אסתטיקה יפנית כמעט בכל תחומי החיים, אך בעיקר באומנויות: בארכיטקטורה, גנים, ציור, שירה, קדרות, תיאטרון, טכס התה, עיצוב כלים, ועוד תחומים אחרים כגון אומנויות לחימה, ואפילו דרכי מחשבה פוליטיות, כלכליות, ארגוניות ואחרות. השפעתו ביפן רבה גם היום, ואפשר לראות גם השפעה רבה שלו במהלך המאה העשרים בתרבויות שמחוץ ליפן. יש לציין, עם זאת, שלא נכון הוא לאפיין את תרבות יפן כתרבות זן בודהיסטית בלבד.


הזן הדגיש חיים פשוטים של הסתפקות במועט ואיפוק. הוא ראה את האימון הרוחני שמתקיים בכל פעולה ופעולה של האדם, פשוטה ויומיומית ככל שתהיה. מכאן, למשל, האפשרות להפוך מעשה פשוט כגון הכנת תה והגשתו ל"טכס התה" לא תוכן המעשה חשוב אלא הצורה, תשומת הלב, וההתכוונות של העשייה. הזן גם הדגיש את ההשתנות המתמדת של הדברים, כך שאין לצפות למבנים או כלים שיחזיקו מעמד לנצח.


מכל אלה צמחה אסתטיקה , או תורת יופי,"זנית". המונחים המרכזיים בתורת יופי זו הם: "סאבי", "ואבי", ו-"מה".


וואבי

ואבי הוא איכות הפשטות. בפשטות יש יופי, ולאו דווקא בקישוט, בצבעוניות יתר וכדומה. מכאן הנטייה היפנית לעצב את כלי הקרמיקה לטכס התה, למשל, באופן כאילו גס, "לא עשוי", לא גמור, כפרי מעט. כך גם בתי התה, ומכאן גם הארכיטקטורה היפנית המסורתית בכלל, שהדגישו את החומרים הפשוטים והלא מעובדים כאובייקטים של יופי נעלה.


סאבי

סאבי הוא האיכות של כלי או בית, או כל מעשה אומנות, שעבר עליו זמן. נעליים שהשתמשו בהן, אבנים שנשחקו בשימוש, מנורה שעלה עליה טחב, דלת נחושת שהעלתה פטינה (מעטה ירוק) כלי שהחליד(למעשה המילה 'סאבי' פירושה, בין השאר, חלודה), מכנסי ג'ינס ש"השתפשפו", רהיט שצבעו דהה ויש עליו סימני הזמן וסיפור הבית והשימוש, כל אלה הם דוגמאות ל"סאבי". מן הדוגמאות אפשר לראות שאין הן מיוחדות ליפן, אלא שבתורת היופי היפנית יש לאיכות זו מקום מרכזי.


מה

"מה" מציין חלל ריק, או רווח, מקום ריק. המקום הריק יכול להיות בחלל או בזמן. "מה" מציין את היופי במה שאינו נאמר, במה שמרומז ולא מפורש, בשטחים הריקים שיש בציור, בגן, או בחלל הבית, או בין הצלילים. "מה" אינו העדר או ריקות סתם, אלא שטח ריק שנוכח בציור, למשל, כחלק לגיטימי לחלוטין כמו קווי המכחול. למעשה קווי המכחול משחקים עם החלל הריק ובמתח שביניהם טמון יופי גדול.


"מה", במבוק עם צפור


לסיכום ראוי לומר, שאיכויות יופי אלה של יפן המסורתית מקובלות עדיין גם ביפן המודרנית (אם כי יש, כמובן, גם דוגמאות לתורת יופי אחרת לחלוטין). בגנים המודרניים, בארכיטקטורה, בציור, בעיצוב המוצר, בקדרות מודרנית ובתחומים רבים אחרים, אפשר לראות את איכויות היופי המסורתית שנמנו לעיל.

ערכים נוספים בחכמת זן

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים