הבדלים בין גרסאות בדף "נייר"

מתוך MediaWiki
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(22 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 14: שורה 14:
 
{{תמונה|קובץ=1118.jpg|כיתוב=ייצור וואשי בתקופת אדו}}
 
{{תמונה|קובץ=1118.jpg|כיתוב=ייצור וואשי בתקופת אדו}}
  
 +
==נייר יפני Washi==
 
''אלי לנצמן''
 
''אלי לנצמן''
  
==נייר יפני Washi==
 
  
 
{{תמונה|קובץ=Washi-paper-Japan.jpg|כיתוב=ייצור וואשי כיום}}
 
{{תמונה|קובץ=Washi-paper-Japan.jpg|כיתוב=ייצור וואשי כיום}}
 
  
 
ליפנים מסורת ארוכה של ייצור נייר בעבודת יד. הנייר מיוצר מתאית המופקת מצמחים שונים, הוא בעל מרקם משובח, חזק ועמיד. השם הכולל לכל סוגי נייר יפני זה הוא "וואשי".
 
ליפנים מסורת ארוכה של ייצור נייר בעבודת יד. הנייר מיוצר מתאית המופקת מצמחים שונים, הוא בעל מרקם משובח, חזק ועמיד. השם הכולל לכל סוגי נייר יפני זה הוא "וואשי".
שורה 27: שורה 26:
  
  
ייצור נייר מסיבי עץ הוא תגלית סינית מהמאה השניה לפנה"ס. הנייר הגיע ליפן כשבע מאות שנים מאוחר יותר. אימוץ הבודהיזם ביפן, במאה השישית, היה גורם חשוב בפיתוח תעשיית הנייר, בגלל הדרישה הרבה לכתבי קודש בודהיסטים (סוטרה), והתושבים
+
ייצור נייר מסיבי עץ הוא תגלית סינית מה[[התקופה_הקדומה|מאה השניה לפנה"ס]]. הנייר הגיע ליפן כשבע מאות שנים מאוחר יותר. אימוץ ה[[בודהיזם]] ביפן, ב[[התקופה_הקדומה|מאה השישית]], היה גורם חשוב בפיתוח תעשיית הנייר, בגלל הדרישה הרבה לכתבי קודש [[בודהיזם|בודהיסטים (סוטרה)]], והתושבים
  
 
עודדו לעסוק בייצור נייר. הדוגמאות העתיקות ביותר של נייר יפני שמורות ב"שוסו-אין" בעיר נארה.
 
עודדו לעסוק בייצור נייר. הדוגמאות העתיקות ביותר של נייר יפני שמורות ב"שוסו-אין" בעיר נארה.
שורה 35: שורה 34:
  
  
משהובא הנייר מסין ליפן הוקסמו כוהני השינטו מיופי וטוהר הנייר, תכונות המשויכות גם לאלי השינטו. גיליון הנייר הלבן ביטא עבורם את האופי האלוהי, ואילו קיפולי נייר ומגזרות נייר, שהוצמדו לאתרים קדושים (Gohei), ציינו את נוכחות אלי השינטו שירדו מהשמים לארץ. תכונות הנייר, המתקפל בקלות וכלה במהירות, מסמלים גם את מחזור החיים והמות.
+
משהובא הנייר מסין ליפן הוקסמו כוהני ה[[שינטו]] מיופי וטוהר הנייר, תכונות המשויכות גם לאלי ה[[שינטו]]. גיליון הנייר הלבן ביטא עבורם את האופי האלוהי, ואילו קיפולי נייר ומגזרות נייר, שהוצמדו לאתרים קדושים (Gohei), ציינו את נוכחות אלי ה[[שינטו]] שירדו מהשמים לארץ. תכונות הנייר, המתקפל בקלות וכלה במהירות, מסמלים גם את מחזור החיים והמות.
  
  
שורה 49: שורה 48:
  
  
אלי השינטו נקראים "קאמי", גם נייר נקרא בשפה היפנית בשם זה. אם כי מבחינה אטימולוגית אלו שתי מילים שונות, ואף נכתבות בסימנים שונים, הרי שהצליל הזהה מעיד על הקשר הרגשי שהיה בין השנים.
+
אלי ה[[שינטו]] נקראים "[[שינטו|קאמי]]", גם נייר נקרא בשפה היפנית בשם זה. אם כי מבחינה אטימולוגית אלו שתי מילים שונות, ואף נכתבות בסימנים שונים, הרי שהצליל הזהה מעיד על הקשר הרגשי שהיה בין השנים.
  
  
שורה 72: שורה 71:
 
איכות המים היא גורם חשוב בייצור נייר איכותי, סמיכות העיסה משפיעה על עובי הנייר ואיכותו. בשלב הבא מסננים את העיסה באמצעות תבנית מרושתת אותה טובלים בגיגית, מנערים ומסננים את המים העודפים, על גבי התבנית נותרת שכבה דקה של העיסה. לאחר סחיטה באמצעות לחץ, וייבוש בשמש, מתקבל גיליון נייר ה"וואשי" הבסיסי. גיוון התהליך מביא ליצירת נייר באיכויות שונות בהתאם לצרכים ולשימושים השונים. קיימים מאות רבות של סוגי "וואשי" התואמים את הצרכים השונים.
 
איכות המים היא גורם חשוב בייצור נייר איכותי, סמיכות העיסה משפיעה על עובי הנייר ואיכותו. בשלב הבא מסננים את העיסה באמצעות תבנית מרושתת אותה טובלים בגיגית, מנערים ומסננים את המים העודפים, על גבי התבנית נותרת שכבה דקה של העיסה. לאחר סחיטה באמצעות לחץ, וייבוש בשמש, מתקבל גיליון נייר ה"וואשי" הבסיסי. גיוון התהליך מביא ליצירת נייר באיכויות שונות בהתאם לצרכים ולשימושים השונים. קיימים מאות רבות של סוגי "וואשי" התואמים את הצרכים השונים.
  
{{תמונה|קובץ=1135.jpg|כיתוב=אוריגמי, גורילה}}
+
{{תמונה|קובץ=1135.jpg|כיתוב=אוריגאמי, גורילה}}
 
 
 
 
במאה ה- 17 הגיע ייצור הנייר ביפן לשיא, הנייר היה חלק חשוב מחיי היום, ומוצר מקובל ונפוץ בקרב כל השכבות. עשרות רבות של מרכזים לייצור "וואשי" התקיימו ביפן. כל מרכז הפיק נייר אופייני ומיוחד.
 
  
  
 +
ב[[תרום_התקופה_המודרנית|מאה ה-17]] הגיע ייצור הנייר ביפן לשיא, הנייר היה חלק חשוב מחיי היום, ומוצר מקובל ונפוץ בקרב כל השכבות. עשרות רבות של מרכזים לייצור "וואשי" התקיימו ביפן. כל מרכז הפיק נייר אופייני ומיוחד.
  
{{תמונה|קובץ=Calligraphy paper.jpg|כיתוב=נייר לקליגרפיה וציור}}
 
  
  
  
  
בנוסף לשימוש המקובל בנייר, משמש ה"וואשי" גם להדבקה על דלתות הזזה (Shoji), מחיצות, ופרגודים. סוגי נייר מיוחדים מיוצרים במיוחד לייצור מניפות, מטריות ושמשיות, מנורות ופנסים, בובות, עפיפונים, מסכות, קמיעות, כסמלים באתרי שינטו, אביזרי לבוש, קיפולי אוריגמי, אריזות, סטנסילים, וכנייר מתאים לציור והדפסי-עץ.
+
בנוסף לשימוש המקובל בנייר, משמש ה"וואשי" גם להדבקה על דלתות הזזה (Shoji), מחיצות, ופרגודים. סוגי נייר מיוחדים מיוצרים במיוחד לייצור מניפות, מטריות ושמשיות, מנורות ופנסים, בובות, עפיפונים, מסכות, קמיעות, כסמלים באתרי [[שינטו]], אביזרי לבוש, קיפולי [[אוריגאמי]], אריזות, סטנסילים, וכנייר מתאים לציור [[הדפסי_עץ|והדפסי-עץ]].
  
  
שורה 90: שורה 86:
  
 
קיימות שיטות רבות לעיטור הנייר והתאמתו לצרכים המגוונים. הטכניקות המקובלות הן: עיטור הנייר משך תהליך הייצור (Sukiire-gami), כאשר מוסיפים לעיסת הנייר פתיתי כסף או זהב, עלים יבשים, פרחים, פרפרים, שער, או חומרים אחרים, הנטמעים בעיסה ונותנים לנייר איכות קישוטית מרהיבה.
 
קיימות שיטות רבות לעיטור הנייר והתאמתו לצרכים המגוונים. הטכניקות המקובלות הן: עיטור הנייר משך תהליך הייצור (Sukiire-gami), כאשר מוסיפים לעיסת הנייר פתיתי כסף או זהב, עלים יבשים, פרחים, פרפרים, שער, או חומרים אחרים, הנטמעים בעיסה ונותנים לנייר איכות קישוטית מרהיבה.
 
<gallery widths=100px heights=100px mode="packed-hover">
 
Image:1144.jpg| נייר מעוטר בתהליך הייצור
 
Image:1143.jpg| קשירה וצביעה
 
Image:1149.jpg| הדפסת סטנסל
 
Image:1151.jpg| קפול וצביעה
 
</gallery>
 
 
  
  
שורה 108: שורה 96:
  
  
 +
בין סוגי המניפות ישנה ה"מניפה המתקפלת" (Sensu), הבנויה מצלעות במבוק עליהם מודבק נייר מקופל המאפשר פריסה מהירה. המניפה השטוחה (Uchiwa), העשויה משלד צלעות במבוק דקים עליו מודבק נייר שטוח, זו היא המניפה השימושית ביותר.
  
{{תמונה|קובץ=1118.jpg|כיתוב=ייצור וואשי בתקופת אדו}}מניפות מתקפלות
+
<gallery widths=120px heights=120px mode="packed-hover">
 +
Image:1144.jpg| נייר מעוטר בתהליך הייצור
 +
Image:1143.jpg| קשירה וצביעה
 +
Image:1149.jpg| הדפסת סטנסל
 +
Image:1151.jpg| קפול וצביעה
 +
</gallery>
  
{{תמונה|קובץ=1118.jpg|כיתוב=ייצור וואשי בתקופת אדו}}מניפות שטוחות
 
  
{{תמונה|קובץ=1118.jpg|כיתוב=ייצור וואשי בתקופת אדו}}"אוגי", מניפות אומנותיות
+
טיפוס של מניפה זו (Gunbai) שימש כסמל למעמדו של המצביא הצבאי בתקופה הפאודלית.
  
{{תמונה|קובץ=1118.jpg|כיתוב=ייצור וואשי בתקופת אדו}}מניפות שטוחות
 
  
  
 +
<gallery widths=180px heights=180px mode="packed-hover">
 +
Image:Folding fan.jpg| מניפה מתקפלת
 +
Image:Flat fans.jpg| מניפה שטוחה
 +
Image:Ogi fan.jpg| "אוגי", מניפה אומנותיות
 +
</gallery>
  
 
+
{{תמונה|קובץ=Calligraphy paper.jpg|כיתוב=נייר לקליגרפיה וציור}}
 
 
בין סוגי המניפות ישנה ה"מניפה המתקפלת" (Sensu), הבנויה מצלעות במבוק עליהם מודבק נייר מקופל המאפשר פריסה מהירה. המניפה השטוחה (Uchiwa), העשויה משלד צלעות במבוק דקים עליו מודבק נייר שטוח, זו היא המניפה השימושית ביותר.
 
 
 
טיפוס של מניפה זו (Gunbai) שימש כסמל למעמדו של המצביא הצבאי בתקופה הפאודלית.
 
 
 
  
  
 
המניפות בעלות איכות אומנותית נקראות "אוגי" (Ogi), הן מניפות מתקפלות העשויות בקפידה רבה, הן אביזר חשוב בריקוד המסורתי היפני, ומשמשות כקישוט בבית היפני.
 
המניפות בעלות איכות אומנותית נקראות "אוגי" (Ogi), הן מניפות מתקפלות העשויות בקפידה רבה, הן אביזר חשוב בריקוד המסורתי היפני, ומשמשות כקישוט בבית היפני.
  
 
+
{{תמונה|קובץ=Dance with fan2.jpg|כיתוב=ריקוד גישות}}
{{תמונה|קובץ=1118.jpg|כיתוב=ייצור וואשי בתקופת אדו}}ריקוד גישות
 
  
 
==ערכים נוספים באומנויות==
 
==ערכים נוספים באומנויות==
שורה 142: שורה 133:
  
 
==לקריאה נוספת==
 
==לקריאה נוספת==
* "'''קימונו, מסורת יפאנית נמשכת'''", אייריס וקס, 1993, בהוצאת חברת המוזיאונים, המוזיאון למוזיקה ולאתנולוגיה, חיפה.
 
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
* [https://web.archive.org/web/20070928044454/http://ofna.project.org.il/info/ofmuz-teachers/muhan/katavot/kimono.htm קימונו - פרפר לרווקה, סולידי לנשואה] מאת איילת אידלברג, מתוך [[מסע אחר]], דצמבר 2002, גיליון 135, באתר "[https://web.archive.org/web/20060517033901/http://ofna.project.org.il/ המוזיאון הווירטואלי לעיצוב אופנה ותלבושות]".
+
*[https://blog.nli.org.il/japanese-paper/ סודות הנייר היפני]
* [http://www.civilization.ca/cmc/exhibitions/cultur/kimonos/kimoneng.shtml The Canadian Museum of Civilization - Archive of the exhibition "The Landscape Kimonos of Itchiku Kubota"]
+
* [http://iweb.tntech.edu/cventura/Washi.htm Washi]
* [http://www.iz2.or.jp/english/ The Kyoto Costume Museum - Costume History in Japan]
+
* [https://ich.unesco.org/en/RL/washi-craftsmanship-of-traditional-japanese-hand-made-paper-01001?RL=01001 Washi, craftsmanship of traditional Japanese hand-made paper]
* [https://web.archive.org/web/20120324224115/http://immortalgeisha.com/ig_bb/ Archived link to the Immortal Geisha Forums; comprehensive resource on kimono knowledge and culture]
+
* [https://vimeo.com/123717414 Making of Japanese handmade paper of Kyoto Kurotani]
* [http://www.vam.ac.uk/page/k/kimono/ Articles on kimono from the V&A Collection]
+
* [http://www.unesco.org/archives/multimedia/document-3666 Washi. Craftsmanship of Traditional Japanese Handmade Paper]
 +
[[קטגוריה:אומנויות]]

גרסה אחרונה מ־11:07, 15 באוגוסט 2021

עמוד ראשי >> אומנויות >> חרב | עץ ולכה | נצקה | קרמיקה | טקסטיל | נייר | צעצועים


ייצור וואשי בתקופת אדו

נייר יפני Washi

אלי לנצמן


ייצור וואשי כיום

ליפנים מסורת ארוכה של ייצור נייר בעבודת יד. הנייר מיוצר מתאית המופקת מצמחים שונים, הוא בעל מרקם משובח, חזק ועמיד. השם הכולל לכל סוגי נייר יפני זה הוא "וואשי".


אתר שינטו מעוטר בנייר


ייצור נייר מסיבי עץ הוא תגלית סינית מהמאה השניה לפנה"ס. הנייר הגיע ליפן כשבע מאות שנים מאוחר יותר. אימוץ הבודהיזם ביפן, במאה השישית, היה גורם חשוב בפיתוח תעשיית הנייר, בגלל הדרישה הרבה לכתבי קודש בודהיסטים (סוטרה), והתושבים

עודדו לעסוק בייצור נייר. הדוגמאות העתיקות ביותר של נייר יפני שמורות ב"שוסו-אין" בעיר נארה.


פנס נייר בכניסה למקדש


משהובא הנייר מסין ליפן הוקסמו כוהני השינטו מיופי וטוהר הנייר, תכונות המשויכות גם לאלי השינטו. גיליון הנייר הלבן ביטא עבורם את האופי האלוהי, ואילו קיפולי נייר ומגזרות נייר, שהוצמדו לאתרים קדושים (Gohei), ציינו את נוכחות אלי השינטו שירדו מהשמים לארץ. תכונות הנייר, המתקפל בקלות וכלה במהירות, מסמלים גם את מחזור החיים והמות.



מטריות נייר


אלי השינטו נקראים "קאמי", גם נייר נקרא בשפה היפנית בשם זה. אם כי מבחינה אטימולוגית אלו שתי מילים שונות, ואף נכתבות בסימנים שונים, הרי שהצליל הזהה מעיד על הקשר הרגשי שהיה בין השנים.


עפיפון מעוטר


חומר הגלם הראשון לייצור נייר ביפן היה שיח ה Kozo, ממשפחת עצי התות. מאוחר יותר גילו היפנים את איכות הסיבים של שיחי ה Gampi , וה Mitsumata ממשפחת שיחי הדפנה הגדלים ביפן, ובכך הסתיים תהליך החיקוי הסיני, והיפנים החלו בייצור ה"וואשי", שהוא נייר יפני לכל דבר. מאוחר יותר נעשה שימוש בצמח הקנבוס, ובסיבים של צמחים אחרים.


הנוף ביפן, עם שפע יערות ופלגי מים צלולים, נמצא אידיאלי לייצור נייר. תושבי יפן המעריצים את הטבע ומוקירים את חילופי עונות השנה, מצאו חדווה בייצור נייר ובשימוש בו.


דלתות הזזה


סיבים הנלקחים מקליפות השיחים הנ"ל הם חומר הגלם הבסיסי לייצור הנייר. ענפי השיחים מקוצצים, מקולפים באמצעות אדים, מורתחים ונכתשים עד לקבלת עיסה של תאית נקייה. עיסת התאית מהולה במי פלג זכים נבחשת בתוך גיגית.


בובות נייר


איכות המים היא גורם חשוב בייצור נייר איכותי, סמיכות העיסה משפיעה על עובי הנייר ואיכותו. בשלב הבא מסננים את העיסה באמצעות תבנית מרושתת אותה טובלים בגיגית, מנערים ומסננים את המים העודפים, על גבי התבנית נותרת שכבה דקה של העיסה. לאחר סחיטה באמצעות לחץ, וייבוש בשמש, מתקבל גיליון נייר ה"וואשי" הבסיסי. גיוון התהליך מביא ליצירת נייר באיכויות שונות בהתאם לצרכים ולשימושים השונים. קיימים מאות רבות של סוגי "וואשי" התואמים את הצרכים השונים.

אוריגאמי, גורילה


במאה ה-17 הגיע ייצור הנייר ביפן לשיא, הנייר היה חלק חשוב מחיי היום, ומוצר מקובל ונפוץ בקרב כל השכבות. עשרות רבות של מרכזים לייצור "וואשי" התקיימו ביפן. כל מרכז הפיק נייר אופייני ומיוחד.



בנוסף לשימוש המקובל בנייר, משמש ה"וואשי" גם להדבקה על דלתות הזזה (Shoji), מחיצות, ופרגודים. סוגי נייר מיוחדים מיוצרים במיוחד לייצור מניפות, מטריות ושמשיות, מנורות ופנסים, בובות, עפיפונים, מסכות, קמיעות, כסמלים באתרי שינטו, אביזרי לבוש, קיפולי אוריגאמי, אריזות, סטנסילים, וכנייר מתאים לציור והדפסי-עץ.



קיימות שיטות רבות לעיטור הנייר והתאמתו לצרכים המגוונים. הטכניקות המקובלות הן: עיטור הנייר משך תהליך הייצור (Sukiire-gami), כאשר מוסיפים לעיסת הנייר פתיתי כסף או זהב, עלים יבשים, פרחים, פרפרים, שער, או חומרים אחרים, הנטמעים בעיסה ונותנים לנייר איכות קישוטית מרהיבה.


הטכניקות המקובלות בעיטור נייר לאחר הייצור הן בצביעת הנייר בצבע אחד (Zenshi-zome), הדפסת דוגמאות צבעוניות באמצעות סטנסילים חתוכים מנייר מיוחד (Kata-zome), וכן בטכניקות שאומצו מעולם הטכסטיל כגון "קשירה וצביעה" (Shibori-zome), ו"קיפול וצביעה" (Itajime-zome).


בין כל עבודות הנייר המיוחדות ליפן, המניפה היא השימושית ביותר בחברה היפנית גם כיום. המניפה המביאה משב רוח ביום חם, היא גם בעלת משמעות סמלית והיסטורית, כמה ממיטב אמני יפן עסקו בעיצוב ועיטור מניפות. פריסת המניפה באלגנטיות מצביעה על מעמדו של האדם.


בין סוגי המניפות ישנה ה"מניפה המתקפלת" (Sensu), הבנויה מצלעות במבוק עליהם מודבק נייר מקופל המאפשר פריסה מהירה. המניפה השטוחה (Uchiwa), העשויה משלד צלעות במבוק דקים עליו מודבק נייר שטוח, זו היא המניפה השימושית ביותר.


טיפוס של מניפה זו (Gunbai) שימש כסמל למעמדו של המצביא הצבאי בתקופה הפאודלית.


נייר לקליגרפיה וציור


המניפות בעלות איכות אומנותית נקראות "אוגי" (Ogi), הן מניפות מתקפלות העשויות בקפידה רבה, הן אביזר חשוב בריקוד המסורתי היפני, ומשמשות כקישוט בבית היפני.

ריקוד גישות

ערכים נוספים באומנויות

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים