הבדלים בין גרסאות בדף "נייר"
שורה 18: | שורה 18: | ||
==נייר יפני Washi== | ==נייר יפני Washi== | ||
− | {{תמונה|קובץ= | + | {{תמונה|קובץ=Washi-paper-Japan.jpg|כיתוב=ייצור וואשי כיום}} |
שורה 24: | שורה 24: | ||
− | + | {{תמונה|קובץ=Shide.jpg|כיתוב=אתר שינטו מעוטר בנייר}} | |
שורה 31: | שורה 31: | ||
עודדו לעסוק בייצור נייר. הדוגמאות העתיקות ביותר של נייר יפני שמורות ב"שוסו-אין" בעיר נארה. | עודדו לעסוק בייצור נייר. הדוגמאות העתיקות ביותר של נייר יפני שמורות ב"שוסו-אין" בעיר נארה. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
שורה 149: | שורה 145: | ||
{{תמונה|קובץ=1118.jpg|כיתוב=ייצור וואשי בתקופת אדו}}ריקוד גישות | {{תמונה|קובץ=1118.jpg|כיתוב=ייצור וואשי בתקופת אדו}}ריקוד גישות | ||
− | |||
==ערכים נוספים באומנויות== | ==ערכים נוספים באומנויות== |
גרסה מ־19:19, 2 במאי 2021
עמוד ראשי >> | אומנויות >> | חרב | | עץ ולכה | | נצקה | | קרמיקה | | טקסטיל | | נייר | | צעצועים |
אלי לנצמן
נייר יפני Washi
ליפנים מסורת ארוכה של ייצור נייר בעבודת יד. הנייר מיוצר מתאית המופקת מצמחים שונים, הוא בעל מרקם משובח, חזק ועמיד. השם הכולל לכל סוגי נייר יפני זה הוא "וואשי".
ייצור נייר מסיבי עץ הוא תגלית סינית מהמאה השניה לפנה"ס. הנייר הגיע ליפן כשבע מאות שנים מאוחר יותר. אימוץ הבודהיזם ביפן, במאה השישית, היה גורם חשוב בפיתוח תעשיית הנייר, בגלל הדרישה הרבה לכתבי קודש בודהיסטים (סוטרה), והתושבים
עודדו לעסוק בייצור נייר. הדוגמאות העתיקות ביותר של נייר יפני שמורות ב"שוסו-אין" בעיר נארה.
משהובא הנייר מסין ליפן הוקסמו כוהני השינטו מיופי וטוהר הנייר, תכונות המשויכות גם לאלי השינטו. גיליון הנייר הלבן ביטא עבורם את האופי האלוהי, ואילו קיפולי נייר ומגזרות נייר, שהוצמדו לאתרים קדושים (Gohei), ציינו את נוכחות אלי השינטו שירדו מהשמים לארץ. תכונות הנייר, המתקפל בקלות וכלה במהירות, מסמלים גם את מחזור החיים והמות.
צמחים לייצור נייר
פנס נייר בכניסה למקדש
אלי השינטו נקראים "קאמי", גם נייר נקרא בשפה היפנית בשם זה. אם כי מבחינה אטימולוגית אלו שתי מילים שונות, ואף נכתבות בסימנים שונים, הרי שהצליל הזהה מעיד על הקשר הרגשי שהיה בין השנים.
חומר הגלם הראשון לייצור נייר ביפן היה שיח ה Kozo, ממשפחת עצי התות. מאוחר יותר גילו היפנים את איכות הסיבים של שיחי ה Gampi , וה Mitsumata ממשפחת שיחי הדפנה הגדלים ביפן, ובכך הסתיים תהליך החיקוי הסיני, והיפנים החלו בייצור ה"וואשי", שהוא נייר יפני לכל דבר. מאוחר יותר נעשה שימוש בצמח הקנבוס, ובסיבים של צמחים אחרים.
הנוף ביפן, עם שפע יערות ופלגי מים צלולים, נמצא אידיאלי לייצור נייר. תושבי יפן המעריצים את הטבע ומוקירים את חילופי עונות השנה, מצאו חדווה בייצור נייר ובשימוש בו.
מטריות נייר
עפיפון מעוטר
דלתות הזזה
סיבים הנלקחים מקליפות השיחים הנ"ל הם חומר הגלם הבסיסי לייצור הנייר. ענפי השיחים מקוצצים, מקולפים באמצעות אדים, מורתחים ונכתשים עד לקבלת עיסה של תאית נקייה. עיסת התאית מהולה במי פלג זכים נבחשת בתוך גיגית.
בובות נייר
איכות המים היא גורם חשוב בייצור נייר איכותי, סמיכות העיסה משפיעה על עובי הנייר ואיכותו. בשלב הבא מסננים את העיסה באמצעות תבנית מרושתת אותה טובלים בגיגית, מנערים ומסננים את המים העודפים, על גבי התבנית נותרת שכבה דקה של העיסה. לאחר סחיטה באמצעות לחץ, וייבוש בשמש, מתקבל גיליון נייר ה"וואשי" הבסיסי. גיוון התהליך מביא ליצירת נייר באיכויות שונות בהתאם לצרכים ולשימושים השונים. קיימים מאות רבות של סוגי "וואשי" התואמים את הצרכים השונים.
במאה ה- 17 הגיע ייצור הנייר ביפן לשיא, הנייר היה חלק חשוב מחיי היום, ומוצר מקובל ונפוץ בקרב כל השכבות. עשרות רבות של מרכזים לייצור "וואשי" התקיימו ביפן. כל מרכז הפיק נייר אופייני ומיוחד.
אוריגמי, גורילה
נייר לקליגרפיה וציור
בנוסף לשימוש המקובל בנייר, משמש ה"וואשי" גם להדבקה על דלתות הזזה (Shoji), מחיצות, ופרגודים. סוגי נייר מיוחדים מיוצרים במיוחד לייצור מניפות, מטריות ושמשיות, מנורות ופנסים, בובות, עפיפונים, מסכות, קמיעות, כסמלים באתרי שינטו, אביזרי לבוש, קיפולי אוריגמי, אריזות, סטנסילים, וכנייר מתאים לציור והדפסי-עץ.
נייר מעוטר בתהליך הייצור
קיימות שיטות רבות לעיטור הנייר והתאמתו לצרכים המגוונים. הטכניקות המקובלות הן: עיטור הנייר משך תהליך הייצור (Sukiire-gami), כאשר מוסיפים לעיסת הנייר פתיתי כסף או זהב, עלים יבשים, פרחים, פרפרים, שער, או חומרים אחרים, הנטמעים בעיסה ונותנים לנייר איכות קישוטית מרהיבה.
קשירה וצביעה
הדפסת סטנסל
קפול וצביעה
הטכניקות המקובלות בעיטור נייר לאחר הייצור הן בצביעת הנייר בצבע אחד (Zenshi-zome), הדפסת דוגמאות צבעוניות באמצעות סטנסילים חתוכים מנייר מיוחד (Kata-zome), וכן בטכניקות שאומצו מעולם הטכסטיל כגון "קשירה וצביעה" (Shibori-zome), ו"קיפול וצביעה" (Itajime-zome).
בין כל עבודות הנייר המיוחדות ליפן, המניפה היא השימושית ביותר בחברה היפנית גם כיום. המניפה המביאה משב רוח ביום חם, היא גם בעלת משמעות סמלית והיסטורית, כמה ממיטב אמני יפן עסקו בעיצוב ועיטור מניפות. פריסת המניפה באלגנטיות מצביעה על מעמדו של האדם.
מניפות מתקפלות
מניפות שטוחות
"אוגי", מניפות אומנותיות
מניפות שטוחות
בין סוגי המניפות ישנה ה"מניפה המתקפלת" (Sensu), הבנויה מצלעות במבוק עליהם מודבק נייר מקופל המאפשר פריסה מהירה. המניפה השטוחה (Uchiwa), העשויה משלד צלעות במבוק דקים עליו מודבק נייר שטוח, זו היא המניפה השימושית ביותר.
טיפוס של מניפה זו (Gunbai) שימש כסמל למעמדו של המצביא הצבאי בתקופה הפאודלית.
המניפות בעלות איכות אומנותית נקראות "אוגי" (Ogi), הן מניפות מתקפלות העשויות בקפידה רבה, הן אביזר חשוב בריקוד המסורתי היפני, ומשמשות כקישוט בבית היפני.
ריקוד גישות
ערכים נוספים באומנויות
לקריאה נוספת
- "קימונו, מסורת יפאנית נמשכת", אייריס וקס, 1993, בהוצאת חברת המוזיאונים, המוזיאון למוזיקה ולאתנולוגיה, חיפה.
קישורים חיצוניים
- קימונו - פרפר לרווקה, סולידי לנשואה מאת איילת אידלברג, מתוך מסע אחר, דצמבר 2002, גיליון 135, באתר "המוזיאון הווירטואלי לעיצוב אופנה ותלבושות".
- The Canadian Museum of Civilization - Archive of the exhibition "The Landscape Kimonos of Itchiku Kubota"
- The Kyoto Costume Museum - Costume History in Japan
- Archived link to the Immortal Geisha Forums; comprehensive resource on kimono knowledge and culture
- Articles on kimono from the V&A Collection