https://japangeo.org.il/index.php?title=%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%94_%D7%94%D7%A1%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%97%D7%A8%D7%AA&feed=atom&action=history
ספרות התקופה הסמוראית המאוחרת - היסטוריית גרסאות
2024-03-28T22:12:17Z
היסטוריית הגרסאות של הדף הזה בוויקי
MediaWiki 1.33.1
https://japangeo.org.il/index.php?title=%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%94_%D7%94%D7%A1%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%97%D7%A8%D7%AA&diff=2714&oldid=prev
PavelZ: /* התקופה הסמוראית המאוחרת */
2021-08-17T15:52:35Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">התקופה הסמוראית המאוחרת</span></span></p>
<table class="diff diff-contentalign-right" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="he">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">→ הגרסה הקודמת</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">גרסה מ־15:52, 17 באוגוסט 2021</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l54" >שורה 54:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">שורה 54:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{תמונה|קובץ=Bunraku-B.jpg|כיתוב=תיאטרון "<del class="diffchange diffchange-inline">בונארקו</del>"}} </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{תמונה|קובץ=Bunraku-B.jpg|כיתוב=תיאטרון "<ins class="diffchange diffchange-inline">בונרקו</ins>"}} </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>שתי צורות של תיאטרון עממי פרחו במהלך התקופה: ה"[[קאבוקי]]" (Kabuki), שהתבסס על עלילות מלודרמטיות, עשירות בתפאורות פאר ומוזיקה, וה"[[בונראקו]]" (Bunraku), תאטרון בובות מתוחכם, שמחזותיו מלודרמטיים אף הם. החל בשנת 1629 אסרו השלטונות</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>שתי צורות של תיאטרון עממי פרחו במהלך התקופה: ה"[[קאבוקי]]" (Kabuki), שהתבסס על עלילות מלודרמטיות, עשירות בתפאורות פאר ומוזיקה, וה"[[בונראקו]]" (Bunraku), תאטרון בובות מתוחכם, שמחזותיו מלודרמטיים אף הם. החל בשנת 1629 אסרו השלטונות</div></td></tr>
<tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l61" >שורה 61:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">שורה 61:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{תמונה|קובץ=Monzaemon.jpg|כיתוב=מחזאי מונזאמון}} </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{תמונה|קובץ=Monzaemon.jpg|כיתוב=מחזאי מונזאמון}} </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>על הופעת נשים על הבמה, ושחקנים גברים, שמילאו את תפקידי הנשים בקאבוקי (Onagata) זכו להערצה רבה ביותר. ב"[[<del class="diffchange diffchange-inline">בונארקו</del>]]" נעשה שימוש בבובות גדולות במיוחד, שכל אחת מהן מופעלת על ידי שניים או שלושה מפעילים לבושי שחורים המתמזגים עם הרקע. גדול מחזאי התקופה, צ'יקאמטסו מונזאמון (Chikamatsu Monzaemon, 1653-1724) , כתב מחזות הן ל"[[קאבוקי]]" והן ל"[[בונראקו]]". בין מחזותיו המפורסמים היה "התאבדות האוהבים בסונזקי", שעסק בתופעת ה"שינז'ו" ("shinju"): זוג אוהבים, שבגלל הנסיבות החברתיות אינו יכול לממש את אהבתו בעולם הזה, מתאבד בצוותא (בדרך כלל בקפיצה למים) בתקווה לממש את אהבתו בעולם הבא. נושא זה הוליד חיקויים רבים בספרות, ויש אומרים שעודד את הרומנטיקה של אהבה ומוות גם במציאות.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>על הופעת נשים על הבמה, ושחקנים גברים, שמילאו את תפקידי הנשים בקאבוקי (Onagata) זכו להערצה רבה ביותר. ב"[[<ins class="diffchange diffchange-inline">בונראקו</ins>]]" נעשה שימוש בבובות גדולות במיוחד, שכל אחת מהן מופעלת על ידי שניים או שלושה מפעילים לבושי שחורים המתמזגים עם הרקע. גדול מחזאי התקופה, צ'יקאמטסו מונזאמון (Chikamatsu Monzaemon, 1653-1724) , כתב מחזות הן ל"[[קאבוקי]]" והן ל"[[בונראקו]]". בין מחזותיו המפורסמים היה "התאבדות האוהבים בסונזקי", שעסק בתופעת ה"שינז'ו" ("shinju"): זוג אוהבים, שבגלל הנסיבות החברתיות אינו יכול לממש את אהבתו בעולם הזה, מתאבד בצוותא (בדרך כלל בקפיצה למים) בתקווה לממש את אהבתו בעולם הבא. נושא זה הוליד חיקויים רבים בספרות, ויש אומרים שעודד את הרומנטיקה של אהבה ומוות גם במציאות.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==ערכים נוספים בספרות==</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==ערכים נוספים בספרות==</div></td></tr>
</table>
PavelZ
https://japangeo.org.il/index.php?title=%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%94_%D7%94%D7%A1%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%97%D7%A8%D7%AA&diff=2713&oldid=prev
PavelZ: /* התקופה הסמוראית המאוחרת */
2021-08-17T15:51:29Z
<p><span dir="auto"><span class="autocomment">התקופה הסמוראית המאוחרת</span></span></p>
<table class="diff diff-contentalign-right" data-mw="interface">
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<col class="diff-marker" />
<col class="diff-content" />
<tr class="diff-title" lang="he">
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">→ הגרסה הקודמת</td>
<td colspan="2" style="background-color: #fff; color: #222; text-align: center;">גרסה מ־15:51, 17 באוגוסט 2021</td>
</tr><tr><td colspan="2" class="diff-lineno" id="mw-diff-left-l54" >שורה 54:</td>
<td colspan="2" class="diff-lineno">שורה 54:</td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{תמונה|קובץ=Bunraku-B.jpg|כיתוב=תיאטרון "<del class="diffchange diffchange-inline">בונרקו</del>"}} </div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{תמונה|קובץ=Bunraku-B.jpg|כיתוב=תיאטרון "<ins class="diffchange diffchange-inline">בונארקו</ins>"}} </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>שתי צורות של תיאטרון עממי פרחו במהלך התקופה: ה"<del class="diffchange diffchange-inline">קבוקי</del>" (Kabuki), שהתבסס על עלילות מלודרמטיות, עשירות בתפאורות פאר ומוזיקה, וה"<del class="diffchange diffchange-inline">בונרקו</del>" (Bunraku), תאטרון בובות מתוחכם, שמחזותיו מלודרמטיים אף הם. החל בשנת 1629 אסרו השלטונות</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>שתי צורות של תיאטרון עממי פרחו במהלך התקופה: ה"<ins class="diffchange diffchange-inline">[[קאבוקי]]</ins>" (Kabuki), שהתבסס על עלילות מלודרמטיות, עשירות בתפאורות פאר ומוזיקה, וה"<ins class="diffchange diffchange-inline">[[בונראקו]]</ins>" (Bunraku), תאטרון בובות מתוחכם, שמחזותיו מלודרמטיים אף הם. החל בשנת 1629 אסרו השלטונות</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{תמונה|קובץ=Monzaemon.jpg|כיתוב=מחזאי מונזאמון}} </div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>{{תמונה|קובץ=Monzaemon.jpg|כיתוב=מחזאי מונזאמון}} </div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>על הופעת נשים על הבמה, ושחקנים גברים, שמילאו את תפקידי הנשים <del class="diffchange diffchange-inline">בקבוקי </del>(Onagata) זכו להערצה רבה ביותר. ב"<del class="diffchange diffchange-inline">בונרקו</del>" נעשה שימוש בבובות גדולות במיוחד, שכל אחת מהן מופעלת על ידי שניים או שלושה מפעילים לבושי שחורים המתמזגים עם הרקע. גדול מחזאי התקופה, צ'יקאמטסו מונזאמון (Chikamatsu Monzaemon, 1653-1724) , כתב מחזות הן ל"<del class="diffchange diffchange-inline">קבוקי</del>" והן ל"<del class="diffchange diffchange-inline">בונרקו</del>". בין מחזותיו המפורסמים היה "התאבדות האוהבים בסונזקי", שעסק בתופעת ה"שינז'ו" ("shinju"): זוג אוהבים, שבגלל הנסיבות החברתיות אינו יכול לממש את אהבתו בעולם הזה, מתאבד בצוותא (בדרך כלל בקפיצה למים) בתקווה לממש את אהבתו בעולם הבא. נושא זה הוליד חיקויים רבים בספרות, ויש אומרים שעודד את הרומנטיקה של אהבה ומוות גם במציאות.</div></td><td class='diff-marker'>+</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>על הופעת נשים על הבמה, ושחקנים גברים, שמילאו את תפקידי הנשים <ins class="diffchange diffchange-inline">בקאבוקי </ins>(Onagata) זכו להערצה רבה ביותר. ב"<ins class="diffchange diffchange-inline">[[בונארקו]]</ins>" נעשה שימוש בבובות גדולות במיוחד, שכל אחת מהן מופעלת על ידי שניים או שלושה מפעילים לבושי שחורים המתמזגים עם הרקע. גדול מחזאי התקופה, צ'יקאמטסו מונזאמון (Chikamatsu Monzaemon, 1653-1724) , כתב מחזות הן ל"<ins class="diffchange diffchange-inline">[[קאבוקי]]</ins>" והן ל"<ins class="diffchange diffchange-inline">[[בונראקו]]</ins>". בין מחזותיו המפורסמים היה "התאבדות האוהבים בסונזקי", שעסק בתופעת ה"שינז'ו" ("shinju"): זוג אוהבים, שבגלל הנסיבות החברתיות אינו יכול לממש את אהבתו בעולם הזה, מתאבד בצוותא (בדרך כלל בקפיצה למים) בתקווה לממש את אהבתו בעולם הבא. נושא זה הוליד חיקויים רבים בספרות, ויש אומרים שעודד את הרומנטיקה של אהבה ומוות גם במציאות.</div></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'>−</td><td style="color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div> </div></td><td colspan="2"> </td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"></td></tr>
<tr><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==ערכים נוספים בספרות==</div></td><td class='diff-marker'> </td><td style="background-color: #f8f9fa; color: #222; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;"><div>==ערכים נוספים בספרות==</div></td></tr>
</table>
PavelZ
https://japangeo.org.il/index.php?title=%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA_%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%94_%D7%94%D7%A1%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%90%D7%99%D7%AA_%D7%94%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%97%D7%A8%D7%AA&diff=2181&oldid=prev
Pavel: יצירת דף עם התוכן "{| |עמוד ראשי >> |ספרות >> |מבוא | |ספרות_התקופה_הקדומ..."
2021-07-19T18:20:10Z
<p>יצירת דף עם התוכן "{| |<a href="/index.php/%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93_%D7%A8%D7%90%D7%A9%D7%99" title="עמוד ראשי">עמוד ראשי</a> >> |<a href="/index.php/%D7%A7%D7%98%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94:%D7%A1%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%AA" title="קטגוריה:ספרות">ספרות</a> >> |<a href="/index.php/%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%90" title="מבוא">מבוא</a> | |ספרות_התקופה_הקדומ..."</p>
<p><b>דף חדש</b></p><div>{|<br />
|[[עמוד_ראשי|עמוד ראשי]] >> <br />
|[[:קטגוריה:ספרות|ספרות]] >> <br />
|[[מבוא|מבוא]] | <br />
|[[ספרות_התקופה_הקדומה|התקופה הקדומה]] | <br />
|[[ספרות_התקופה_הקלאסית|הקלאסית]] |<br />
|[[ספרות_התקופה_הסמוראית_המוקדמת|הסמוראית המוקדמת]] | <br />
|[[ספרות_התקופה_הסמוראית_המאוחרת|הסמוראית המאוחרת]] |<br />
|[[ספרות_התקופה_המודרנית_המוקדמת|המודרנית המוקדמת]] |<br />
|[[ספרות_התקופה_המודרנית_המאוחרת|המודרנית המאוחרת]] <br />
|}<br />
<br />
<br />
{{תמונה|קובץ=Matsuo-basho7.jpg|כיתוב=המשורר באשו}} <br />
<br />
==התקופה הסמוראית המאוחרת==<br />
(תקופת אזוצ'י-מומויאמה, 1600-1573, ותקופת אדו, 1867-1600)<br />
<br />
<br />
''דורון כהן''<br />
<br />
{{תמונה|קובץ=Road_to_north.jpg|כיתוב=קטע ממגילה המבוססת על אוסף שיריו של באשו "דרך צרה לצפון הרחוק"}} <br />
<br />
<br />
לאחר למעלה ממאה שנה של מלחמות פנימיות ופירוד אוחדה יפן מחדש בשלהי המאה ה-16 תחת שלטון מרכזי , בתהליך שהיה ממושך ועקוב מדם אף הוא. בראשית המאה ה - 17 התבסס שלטונם של השוגונים מבית טוקוגאוה, שהביא תקופה ארוכה של יציבות ושלום, אך גם הסתגרות מפני העולם החיצוני.<br />
<br />
<br />
תקופה זו הייתה עדה לפריחת התרבות העירונית, ולהולדתם של סגנונות חדשים בכל תחומי היצירה התרבותית ביפן. בתחום השירה התפתחה צורה חדשה, העתידה להפוך מפורסמת ופופולרית ברחבי העולם, ה"הייקו" ("haiku"). שיר ההייקו קצר עוד יותר מהטנקה, ובו 17 הברות בלבד (7-5-7). השיר מתאר בתמצית חוויה של רגע אותה חווה המשורר למראה או למשמע תופעה מוכרת בדרך כלל, המתגלה לו באור חדש, והמתייחסת גם לעונה מסוימת מעונות השנה.<br />
<br />
<br />
הייקו טוב הוא כזה המוסר תוכן רב במילים מעטות, והמחייב קריאות חוזרות כדי לקלוט את כל הדקויות.<br />
<br />
<br />
גדול משוררי ההייקו, ומי שפיתח וביסס את הצורה, היה באשו מצואו (Basho Matsuo , 1644-1694). באשו נדד ברחבי יפן וכתב את התרשמויותיו ביומני מסע. הוא העמיד תלמידים רבים, שהמשיכו את דרכו ופיתחו אותה. להלן שניים משירי ההייקו המפורסמים של באשו:<br />
<br />
kane kiete/ hana no ka wa tsuku/ yuube kana<br />
<br />
כשנדם קול הפעמון / מצטלצל ריח הפריחה / ערב יורד<br />
<br />
<br />
"פריחה" סתם בהייקו היא תמיד פריחת הדובדבן. העונה היא האביב, תקופה מרגשת של יופי והתחדשות, הגורמת בלבול של חושי הראיה, השמיעה והריח.<br />
<br />
kono michi ya/ yuku hito nashi ni/ aki no kure<br />
<br />
דרך זו / אין איש צועד בה / שקיעה סתווית<br />
<br />
{{תמונה|קובץ=Ihara-Saikaku-Portrait.png|כיתוב=הסופר איהרה סאיקאקו}} <br />
<br />
<br />
ערב סתיו מעורר תחושת בדידות ועצב. ה"דרך" היא גם דרכו של האמן, הצועד בה בבדידות.<br />
<br />
<br />
בתחום הפרוזה התפתח בתקופה זו הרומן העממי. המחבר הבולט בתחום זה היה איהרה סאיקאקו ( Ihara Saikaku, 1642-1693). הוא היה בן למעמד הסוחרים באוסקה, ותאר בספריו את חיי הבורגנות, בניגוד לספרות שקדמה לו, שהתמקדה בחיי האצולה. הוא כתב כעשרים ספרים שנושאיהם רדיפת הכסף, חיי האהבה, סיפורי פשע והרפתקאות, והם רוויים לא פעם אוירה ארוטית, וחלקם אף עוסק באהבה הומוסקסואלית. ספריו, כגון "הגבר שהקדיש את חייו לאהבה", זכו לפופולריות עצומה.<br />
<br />
<br />
{{תמונה|קובץ=Bunraku-B.jpg|כיתוב=תיאטרון "בונרקו"}} <br />
<br />
שתי צורות של תיאטרון עממי פרחו במהלך התקופה: ה"קבוקי" (Kabuki), שהתבסס על עלילות מלודרמטיות, עשירות בתפאורות פאר ומוזיקה, וה"בונרקו" (Bunraku), תאטרון בובות מתוחכם, שמחזותיו מלודרמטיים אף הם. החל בשנת 1629 אסרו השלטונות<br />
<br />
<br />
{{תמונה|קובץ=Monzaemon.jpg|כיתוב=מחזאי מונזאמון}} <br />
<br />
על הופעת נשים על הבמה, ושחקנים גברים, שמילאו את תפקידי הנשים בקבוקי (Onagata) זכו להערצה רבה ביותר. ב"בונרקו" נעשה שימוש בבובות גדולות במיוחד, שכל אחת מהן מופעלת על ידי שניים או שלושה מפעילים לבושי שחורים המתמזגים עם הרקע. גדול מחזאי התקופה, צ'יקאמטסו מונזאמון (Chikamatsu Monzaemon, 1653-1724) , כתב מחזות הן ל"קבוקי" והן ל"בונרקו". בין מחזותיו המפורסמים היה "התאבדות האוהבים בסונזקי", שעסק בתופעת ה"שינז'ו" ("shinju"): זוג אוהבים, שבגלל הנסיבות החברתיות אינו יכול לממש את אהבתו בעולם הזה, מתאבד בצוותא (בדרך כלל בקפיצה למים) בתקווה לממש את אהבתו בעולם הבא. נושא זה הוליד חיקויים רבים בספרות, ויש אומרים שעודד את הרומנטיקה של אהבה ומוות גם במציאות.<br />
<br />
<br />
==ערכים נוספים בספרות==<br />
* [[מבוא|מבוא]] <br />
* [[ספרות_התקופה_הקדומה|התקופה הקדומה]] <br />
* [[ספרות_התקופה_הקלאסית|הקלאסית]]<br />
* [[ספרות_התקופה_הסמוראית_המוקדמת|הסמוראית המוקדמת]] <br />
* [[ספרות_התקופה_הסמוראית_המאוחרת|הסמוראית המאוחרת]]<br />
* [[ספרות_התקופה_המודרנית_המוקדמת|המודרנית המוקדמת]]<br />
* [[ספרות_התקופה_המודרנית_המאוחרת|המודרנית המאוחרת]] <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
==לקריאה נוספת==<br />
* יעקב רז, המיתולוגיה היפנית, ספרי תל-אביב. <br />
* בן-עמי שילוני, יפן המסורתית - תרבות והיסטוריה, שוקן. <br />
* יואל הופמן, לאן נעלמו הקולות? סיפורי זן ושירי הייקו, מסדה. <br />
* ישראל תמרי, מסע אל תוך הירח: זן ושירי האיקו של בשו, דביר.<br />
<br />
<br />
==קישורים חיצוניים==<br />
* [https://web.archive.org/web/20050121101920/http://etext.lib.virginia.edu/japanese/ יוזמת הטקסט היפני], אוסף יצירות יפניות מתורגמות לאנגלית.<br />
* [http://www.meijigakuin.ac.jp/~pmjs/trans/index.html תרגום טקסטים יפנים עתיקים].<br />
* [http://www.columbia.edu/~hds2/BIB95/00e-texts_shimazaki.htm Full-Text Electronic Databases of Pre-modern Japanese Literature], מאת סטוקו שימזאקי.<br />
* [http://www.jlit.net/ The Japanese Literature Home Page].<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
[[קטגוריה:ספרות]]</div>
Pavel