הבדלים בין גרסאות בדף "עץ ולכה"

מתוך MediaWiki
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 88: שורה 88:
 
כלי לכה, בעקר קופסאות וכלי נגינה, מהמאה ה- 8 נמצאים באוסף ה"שוסו-אין" (Shoso-in), בעיר נרה. אלו כלים מעוצבים ומעוטרים להפליא, ומעידים על היכולת הגבוהה של האומנים היפנים בתקופה המוקדמת, מסורת אומנותית שהמשיכה משך ההיסטוריה היפנית.
 
כלי לכה, בעקר קופסאות וכלי נגינה, מהמאה ה- 8 נמצאים באוסף ה"שוסו-אין" (Shoso-in), בעיר נרה. אלו כלים מעוצבים ומעוטרים להפליא, ומעידים על היכולת הגבוהה של האומנים היפנים בתקופה המוקדמת, מסורת אומנותית שהמשיכה משך ההיסטוריה היפנית.
  
 +
<gallery widths=180px heights=180px mode="packed-hover">
 +
Image:115.jpg| גילוף העץ
 +
Image:116.jpg| משיחת העץ בלכה אדומה
 +
</gallery>
  
{{תמונה|קובץ=913.jpg|כיתוב=נגר בעת העתיקה}}קופסה לכלי כתיבה, 25 x 25 ס"מ
+
{{תמונה|קובץ=Koetsu laquerware.jpg|כיתוב=קופסה לכלי כתיבה, 25X25 ס"מ, האמן קואטצו}}
  
{{תמונה|קובץ=913.jpg|כיתוב=נגר בעת העתיקה}}קופסה לכלי כתיבה, 28 x 20 ס"מ
+
{{תמונה|קובץ=Korin laquerware.jpg|כיתוב=קופסה לכלי כתיבה, 28א20 ס"מ, האמן קורין}}
  
  

גרסה מ־22:23, 25 באפריל 2021

עמוד ראשי >> אומנויות >> חרב | עץ ולכה | נצקה | קרמיקה | טקסטיל | נייר | צעצועים
נגר בעת העתיקה

אלי לנצמן

עץ

בניה בעץ בעת העתיקה


שפע היערות ביפן הביא לשימוש נרחב בעץ לבניה וליצירת חפצי אומנות. מיומנות בעבודות עץ התפתחה ביפן בתקופות מוקדמות, והשתכללה משך השנים.

כלי לאורז


בנוסף לשימוש בעץ לבנייה, שהגיע לשלמות באדריכלות מקדשים (Miya-daiku), שימש העץ לעיצוב קערות מזון ומגשים (Hikimono).


לייצור דליים ומכלי מזון, באמצעות עיקום (Magemono). לייצור רהוט, קופסאות, ובנייה, באמצעות חיבור (Sashimono), ולעבודות פיסול, וליצור קבקבים.


קופסאות עץ לאכסון
קבקבי עץ


סוגי העץ הטובים ביותר הם: קירי (Paulownia) המקובל ביצירת קופסאות לאכסון דברי אומנות וקימונו, בזכות תכונות של ספיגת לחות ודחיית חרקים; ה- 'Zelkova המתאים לייצור ריהוט, ואלמנטים של אדריכלות פנים, בגין חזקו ויופי המרקם; ועצי הארז והברוש, המתאימים לייצור קעריות, חביות, וקופסאות מזון, בגלל קלות החומר וצורתו הנקייה. לבניית רהוט ואביזרי בית שונים משתמשים גם בעץ אפרסמון, עץ דובדבן, ועצים אחרים.


לכה

מגש וכלי אוכל חגיגיים

ליפן מסורת ארוכה של צפוי כלים בלכה. כלי חימר צבועים בלכה, מהאלף הרביעי לפה"ס שהתגלו בחפירות, מעידים כי כבר בעת העתיקה הכירו תושבי יפן את השימוש בחומר זה.

קופסה למזון


הלכה הטבעית היא נוזל חום-שקוף, כצבע הענבר, המופק מעץ הלכה, הנפוץ גם בסין ובדרום מזרח אסיה. תהליך איסוף הלכה דומה לאופן איסוף השרף מעץ הגומי.

הלכה מתקשה בלחות גבוהה (אויר יבש גורם לציפוי הלכה סדקים ובקעים). כלי משוח בלכה דוחה נוזלים, מבודד חום, ומוגן בפני ריקבון.



ביפן נפוץ היה השימוש בלכה לצפוי כלי אוכל כגון: קערות מרק וספלים; כשכבת הגנה לריהוט; לצפוי חפצי נוי, ולציפוי ועטור קופסאות כתיבה, כלי נגינה, פסלים, ועוד.


נגר בעת העתיקה


כבסיס לצפוי בלכה, משמש חומר קשה, כמו עץ, במבוק, עיסת נייר, עור, ועוד, ממנו מעבדים את הצורה היסודית, אותה מצפים בשכבות רבות של לכה. הטכניקה דורשת מיומנות רבה, והתהליך ארוך ומורכב בשלבים רבים. תוספות של חומרים עזרו בהשגת גוונים שונים, אולם הצבעים המקובלים הם שחור ואדום.


קופסת לכה מעוטרת בשיבוץ עם פנינה


את הכלי המצופה מעטרים בטכניקות שונות הנותנות לחפץ איכות אומנותית מרהיבה. קיימות שיטות רבות של עיטור חפצי הלכה כגון; ציור במברשת ולכה צבעונית על גבי הכלי, (Urushi-e); ציור בצבעי שמן (Yuga); פיזור אבקת זהב או כסף על גבי לכה לחה (Maki-e); שבוץ באם הפנינה (Raden); ושיטות שונות של גילוף וחריטה, לאחר והחפץ נמשח לעתים בלמעלה ממאתיים שכבות של לכה.

המפורסמים בכלים בטכניקה זו, הם אלו המגולפים ומשוחים בלכה אדומה ונקראים .Kamakura-buri


כלי לכה, בעקר קופסאות וכלי נגינה, מהמאה ה- 8 נמצאים באוסף ה"שוסו-אין" (Shoso-in), בעיר נרה. אלו כלים מעוצבים ומעוטרים להפליא, ומעידים על היכולת הגבוהה של האומנים היפנים בתקופה המוקדמת, מסורת אומנותית שהמשיכה משך ההיסטוריה היפנית.

קופסה לכלי כתיבה, 25X25 ס"מ, האמן קואטצו
קופסה לכלי כתיבה, 28א20 ס"מ, האמן קורין


בתקופת אדו היו כלי לכה מקובלים ויוצרו בכמויות גדולות, דגש רב היה על אופיים הקישוטי.


עבודות הלכה המפורסמות מתקופת אדו הם יצירתם של האומנים הרבגוניים קואטצו (Koetsu Honami 1558 - 1637), וקורין (Korin Ogata 1658 - 1716).


חפצי הלכה החביבים על אספנים במערב הם קופסאות כתיבה, המשמשות לאחזקת מברשת הכתיבה ואבן הדיו (Suzuri-bako), וקופסאות קטנות, המחולקות למגרות, ומיועדות לנשיאת חותמות, תרופות, טבק, וכו' (Inro), שנישאו צמודות לחגורה של הסמוראים ובני המעמד הבינוני יחד עם הנצקה . חפצים אלו עוטרו ביופי רב ובמגוון של טכניקות.


נגר בעת העתיקה

קופסת אינרו

נגר בעת העתיקה

קופסת אינרו, סרטן

נגר בעת העתיקה

קופסאות אינרו עם נטצקה

ערכים נוספים באומנויות

לקריאה נוספת

  • [1], אריה קוץ באתר וויקיפדיה
  • אדריכלות ביפן, יפן טורי – השער ליפן
  • קורן לאונרד, "וואבי-סאבי לאמנים, למעצבים, למשוררים ולפילוסופיה", (ספר), הוצ' תל אביב: אסיה, 2003.

קישורים חיצוניים