הבדלים בין גרסאות בדף "עץ ולכה"
(←לכה) |
(←לכה) |
||
שורה 81: | שורה 81: | ||
המפורסמים בכלים בטכניקה זו, הם אלו המגולפים ומשוחים בלכה אדומה ונקראים .Kamakura-buri | המפורסמים בכלים בטכניקה זו, הם אלו המגולפים ומשוחים בלכה אדומה ונקראים .Kamakura-buri | ||
+ | <gallery widths=200px heights=200px mode="packed-hover"> | ||
+ | Image:115.jpg| גילוף העץ | ||
+ | Image:116.jpeg| משיחת העץ בלכה אדומה | ||
+ | </gallery> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
גרסה מ־22:16, 25 באפריל 2021
עמוד ראשי >> | אומנויות >> | חרב | | עץ ולכה | | נצקה | | קרמיקה | | טקסטיל | | נייר | | צעצועים |
אלי לנצמן
תוכן עניינים
עץ
שפע היערות ביפן הביא לשימוש נרחב בעץ לבניה וליצירת חפצי אומנות. מיומנות בעבודות עץ התפתחה ביפן בתקופות מוקדמות, והשתכללה משך השנים.
בנוסף לשימוש בעץ לבנייה, שהגיע לשלמות באדריכלות מקדשים (Miya-daiku), שימש העץ לעיצוב קערות מזון ומגשים (Hikimono).
לייצור דליים ומכלי מזון, באמצעות עיקום (Magemono). לייצור רהוט, קופסאות, ובנייה, באמצעות חיבור (Sashimono), ולעבודות פיסול, וליצור קבקבים.
סוגי העץ הטובים ביותר הם: קירי (Paulownia) המקובל ביצירת קופסאות לאכסון דברי אומנות וקימונו, בזכות תכונות של ספיגת לחות ודחיית חרקים; ה- 'Zelkova המתאים לייצור ריהוט, ואלמנטים של אדריכלות פנים, בגין חזקו ויופי המרקם; ועצי הארז והברוש, המתאימים לייצור קעריות, חביות, וקופסאות מזון, בגלל קלות החומר וצורתו הנקייה. לבניית רהוט ואביזרי בית שונים משתמשים גם בעץ אפרסמון, עץ דובדבן, ועצים אחרים.
לכה
ליפן מסורת ארוכה של צפוי כלים בלכה. כלי חימר צבועים בלכה, מהאלף הרביעי לפה"ס שהתגלו בחפירות, מעידים כי כבר בעת העתיקה הכירו תושבי יפן את השימוש בחומר זה.
הלכה הטבעית היא נוזל חום-שקוף, כצבע הענבר, המופק מעץ הלכה, הנפוץ גם בסין ובדרום מזרח אסיה. תהליך איסוף הלכה דומה לאופן איסוף השרף מעץ הגומי.
הלכה מתקשה בלחות גבוהה (אויר יבש גורם לציפוי הלכה סדקים ובקעים). כלי משוח בלכה דוחה נוזלים, מבודד חום, ומוגן בפני ריקבון.
ביפן נפוץ היה השימוש בלכה לצפוי כלי אוכל כגון: קערות מרק וספלים; כשכבת הגנה לריהוט; לצפוי חפצי נוי, ולציפוי ועטור קופסאות כתיבה, כלי נגינה, פסלים, ועוד.
כבסיס לצפוי בלכה, משמש חומר קשה, כמו עץ, במבוק, עיסת נייר, עור, ועוד, ממנו מעבדים את הצורה היסודית, אותה מצפים בשכבות רבות של לכה. הטכניקה דורשת מיומנות רבה, והתהליך ארוך ומורכב בשלבים רבים. תוספות של חומרים עזרו בהשגת גוונים שונים, אולם הצבעים המקובלים הם שחור ואדום.
את הכלי המצופה מעטרים בטכניקות שונות הנותנות לחפץ איכות אומנותית מרהיבה. קיימות שיטות רבות של עיטור חפצי הלכה כגון; ציור במברשת ולכה צבעונית על גבי הכלי, (Urushi-e); ציור בצבעי שמן (Yuga); פיזור אבקת זהב או כסף על גבי לכה לחה (Maki-e); שבוץ באם הפנינה (Raden); ושיטות שונות של גילוף וחריטה, לאחר והחפץ נמשח לעתים בלמעלה ממאתיים שכבות של לכה.
המפורסמים בכלים בטכניקה זו, הם אלו המגולפים ומשוחים בלכה אדומה ונקראים .Kamakura-buri
- 116.jpeg
משיחת העץ בלכה אדומה
כלי לכה, בעקר קופסאות וכלי נגינה, מהמאה ה- 8 נמצאים באוסף ה"שוסו-אין" (Shoso-in), בעיר נרה. אלו כלים מעוצבים ומעוטרים להפליא, ומעידים על היכולת הגבוהה של האומנים היפנים בתקופה המוקדמת, מסורת אומנותית שהמשיכה משך ההיסטוריה היפנית.
קופסה לכלי כתיבה, 25 x 25 ס"מ
קופסה לכלי כתיבה, 28 x 20 ס"מ
בתקופת אדו היו כלי לכה מקובלים ויוצרו בכמויות גדולות, דגש רב היה על אופיים הקישוטי.
עבודות הלכה המפורסמות מתקופת אדו הם יצירתם של האומנים הרבגוניים קואטצו (Koetsu Honami 1558 - 1637), וקורין (Korin Ogata 1658 - 1716).
חפצי הלכה החביבים על אספנים במערב הם קופסאות כתיבה, המשמשות לאחזקת מברשת הכתיבה ואבן הדיו (Suzuri-bako), וקופסאות קטנות, המחולקות למגרות, ומיועדות לנשיאת חותמות, תרופות, טבק, וכו' (Inro), שנישאו צמודות לחגורה של הסמוראים ובני המעמד הבינוני יחד עם הנצקה . חפצים אלו עוטרו ביופי רב ובמגוון של טכניקות.
קופסת אינרו
קופסת אינרו, סרטן
קופסאות אינרו עם נטצקה
ערכים נוספים באומנויות
לקריאה נוספת
- [1], אריה קוץ באתר וויקיפדיה
- אדריכלות ביפן, יפן טורי – השער ליפן
- קורן לאונרד, "וואבי-סאבי לאמנים, למעצבים, למשוררים ולפילוסופיה", (ספר), הוצ' תל אביב: אסיה, 2003.
קישורים חיצוניים
- ניר-קוץ אדריכלים - אתר האינטרנט של משרדו של קוץ.
- Jgarden - Japanese Garden Database
- Japanese Gardens
- דינה היימן, לדבר אל העצים ואל האבנים, מסע אחר