דתות נוספות
עמוד ראשי >> | דתות >> | הקדמה | | שינטו | | בודהיזם | | דתות נוספות |
ד"ר אירית אורבוך
תוכן עניינים
דתות נוספות
השוגנדו (Shugendo)
מאז ימי הביניים פרחה כת השוגנדו ביפן. זוהי כת של נזירי הרים סגפניים, שתפקדו כמכשפים, מרפאים, מורים, וכמדריכי עליות לרגל להרים ולמרכזי דת אחרים ברחבי יפן. אנשי השוגנדו, המכונים ימבושי ( Yamabushi "הישנים בהרים"), נהגו להתבודד בהרים, להתאמן אימונים רוחניים ולעבור סיגופים גופניים קשים, שהקנו להם כוחות מרפא על-אנושיים וידע על-חושי. במקורם (במאות 7-8) היו מורדים בממסד הבודהיסטי, אך כבר במהלך המאה ה-12 יצרו להם היררכיה וחוקים משלהם.
הימבושי נהגו לגדל שיער ארוך ולשאת נשים, לנדוד ברחבי יפן לשם אימון רוחני ולהציע לאוכלוסייה הכפרית שירותי דת, רפואה, מאגיה ואף תאטרון ובידור.
למרות היותם אנשי שוליים, תרומתם להתפתחות הדת ביפן גדולה מאד. הימבושי היו בין המפיצים העיקריים של הבודהיזם, של השינטו הקיסרי, ושל תרבות מרכז יפן בכלל, לקצווי הארץ. תורתם מיזגה יחדיו אמונות שינטו, תורות בודהיזם אזוטרי, פרקטיקות דאואיסטיות ושמניזם מקומי, ויצרה תורת סוד מורכבת הכוללת ידע אסטרולוגי, תורת ניחוש וכישוף, ורפואה עממית. תורתם המעורבת הזו השפיעה עמוקות על אפיה של הדת העממית ביפן, ועל אופי הדתיות היפנית בכלל.
הנצרות
הנצרות הקתולית הובאה ליפן לראשונה במאה ה-16 על ידי הפורטוגזים חברי המסדר הישועי. ועד מהרה החלה הנצרות להתפשט ביפן.
המצביא המאחד הראשון של יפן, נובונגה (Nobunaga), נטה חסד למיסיונרים הנוצרים. אך עד מהרה הכירו מאחדי יפן בסכנה הצפונה בנצרות, כחוד החנית של השתלטות אימפריאליסטית זרה, והחלו לדחוק את רגלי המיסיונרים הנוצרים.
בראשית המאה ה-17, הכריזו מייסדי בית טוקוגווה (Tokugawa) על גרוש כל הנוצרים מיפן ועל עקירת הנצרות ביפן מהשורש. רדיפות הנוצרים היו אכזריות ויסודיות, והנצרות ביפן הוכחדה, למעט קבוצות שוליים בודדות שירדו למחתרת כדוגמת האנוסים ושמרו על סממני פולחן נוצריים תחת מסווה של פולחן בודהא אמידא.
במאה ה-19, עם פתיחת יפן למערב, שבו ונפתחו הדלתות בפני המיסיונרים הנוצרים, והנצרות על כל ענפיה הגיעה ליפן. תנועות נוצריות שונות הקימו מפעלי סעד ומוסדות חינוך רבים, ובתחילה זכו לאהדה רבה ולעניין היפנים שנהרו אחרי תרבות המערב החדשה.
אך עד מהרה גוועה המשיכה היפנית לנצרות, ולמרות היתר חופש הדת ועבודת המיסיון הנמרצת, מונים הנוצרים היפנים היום פחות מאחוז אחד באוכלוסייה.
עם זאת, מעבר להשתייכות המוסדית לכנסיה הנוצרית, השפיעה הנצרות עמוקות על התרבות היפנית החדשה, כחלק מההשפעה המערבית הכללית על יפן המודרנית. השפעת רעיונות נוצריים ניכרת במיוחד ברבות מה"דתות החדשות" היפניות, ואפילו על אלה שרואות עצמן כמשתייכות לזרם השינטו.
"הדתות החדשות" (Shin Shukyo)
החל מאמצע המאה ה-19 החלו להופיע ביפן כתות ודתות חדשות. דתות וכתות אלו נתנו תשובה למציאות החברתית החדשה שנוצרה עם כניסת הזמן המודרני. אנשים שחוו את תקופות המעבר הגדולות שבין נפילת המשטר הפיאודלי וכינון המשטר החדש בראשית תקופת מייג'י (Meiji), ואת השינויים הדמוגרפיים המהירים של המאה שלנו עם המודרניזציה המזורזת ומלחמת העולם הרת האסון, נזקקו לעיתים קרובות להשתייכות רוחנית ולמשען חברתי חדש.
הדתות החדשות שהופיעו מאז המאה - 19 ועד היום הציעו נחמה מהקשיים, תמיכה כלכלית, חברתית ונפשית מול מצוקות השעה, ותוכן רוחני להיאחז בו. תופעת הדתות החדשות ממשיכה להתחדש גם כיום, בצד ה"דתות החדשות" מהמאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, שעדיין מתקיימות.
הדתות החדשות מהוות חלק נכבד מאוכלוסיית יפן היום (כ-25%), למרות הכללתן תחת כותרת אחת, יש ביניהן גיוון רב. יש מהן מקו שינטואיסטי ויש מקו בודהיסטי, יש כאלה שהושפעו מהנצרות, ויש הדוגלות בערבוב אמונות ומאגיה האופייניות לזרם ה"עידן החדש".
רבות מהן משלבות את כל המסורות הנ"ל יחדיו. רבות מהן הוקמו בידי מייסדות ומייסדים כריזמטיים, ופולחנם סובב סביב אישיותם. כולן מציעות נחמה וגאולה אישית למאמיניהן, ורווח בעולם הזה.
היום רשומים במשרד החינוך והתרבות כמה מאות ארגונים דתיים חדשים כאלו. בין הגדולים והבולטים ביניהם נמנים למשל:
טנרי-קיו (Tenri Kyo) : הותיקה מבין הדתות החדשות. נוסדה ב-1838 במרכז יפן על ידי עקרת בית בשם מיקי נקיאמה, שחוותה "איחוז" (Possession), והאל העליון בורא העולם דיבר מגרונה.
האל העליון המכונה טנרי ("הפרינציפ השמימי"), נערץ כאלוהות שהיא ההורה של האנושות, שהביא בשורת ישועה ודרך חיים טובה, שמחה ותמימה. הליכה בדרך זו תביא בעתיד ישועה לכל העולם ולכל אדם. בדת טנרי-קיו יש דגש על ערכי המשפחה והקהילה ויש מקום שווה ערך לנשים בפולחן. מרכזה של הדת הוא בעיר טנרי, עיר שהוקמה על ידי המאמינים במקום לידתה של המייסדת. הדת מונה כמה מיליוני מאמינים ברחבי יפן.
סוקה גקאי (Soka Gakkai) היא ארגון דתי בודהיסטי של מאמינים פשוטים הסוגדים לכוחה המסתורי של הלוטוס-סוטרה. נוסדה בשנות ה-30 של המאה הנוכחית. ארגון זה מהווה פיתוח מודרני של תורת ניצ'ירן מהמאה ה-13. חברי תנועה זו נוהגים להיפגש בקבוצות קטנות של דיון בלוטוס-סוטרה ולשנן בצוותא את נוסחת הכותרת של הסוטרה כאמצעי להשגת מילוי משאלות בעולם הזה. זהו ארגון אמונה בינלאומי הדוגל בשלום עולמי, והוא הגדול מבין הדתות החדשות.
אנו בארץ מכירים את אנשי כת המקויה (Makuya) ואת אנשי "בית שלום", שהם שני ארגונים דתיים מקו נוצרי, אוהבי ישראל ותומכי המדינה.
את כת המקויה או "אוהל המשכן" ייסד הכומר הכריזמטי אברהם משימה בעקבות חזון של ישו שחזה בצעירותו. חברי המקויה מאמינים ביחודו וקדושתו של העם היהודי, ובמוצא היפנים מעשרת השבטים. הם תורמים למדינת ישראל ותומכים בה. כת זו דוגלת בכוחה של האמונה, ובכוחה המרפא של התפילה. אנשי המקויה לומדים עברית, שוהים בישראל כמתנדבים בקיבוצים, ויש מהם הלומדים באוניברסיטאות בארץ. בבואם ארצה הם מכנים עצמם בשמות תנכיי"ם. כת המקויה הוציאה לאור את המילון היפני-עברי והעברי-יפני, וכן ספר לימוד עברית ביפנית. אנשי המקויה נוהגים לערוך מצעד ססגוני שנתי ברחובות ירושלים.
אנשי "בית שלום", או בשמם המלא "אגודת הנוצרים היפניים ידידי ישראל", מסורים גם הם לאהבת ישראל ומתפללים לשלום ירושלים.
מרכזי "בית שלום" הפזורים ברחבי יפן נוהגים לארח מבקרים מישראל. בקרבת העיר הירושימה מקיימת האגודה מרכז חינוכי ומוזיאון ללימוד שואת העם היהודי. מייסד הכת, הכומר טקג'י אוצוקי, זכה לאחרונה לתואר "נאמן ירושלים" כהוקרת תודה על פעולתו למען העיר ומדינת ישראל. הכומר אוצוקי נפטר ב-10 בספטמבר 2004 בגיל 98.
גם אנשי "בית שלום" לומדים עברית, בסמינר בקיוטו. המקהלה הייצוגית של "בית השלום", המצטיינת באיכותה, מתמחה בשירים עבריים. כמחווה של רצון טוב מבקרת המקהלה בישראל אחת לארבע שנים.
להבדיל מכתות אלו, התפרסמה לשמצה לפני שנים מספר כת קיצונית רצחנית בשם "כת האמת הצרופה" (Kyo Shinri Om), שמאמיניה הטרוריסטיים פיזרו גז סארין ברכבת התחתית בטוקיו. כת זו מייצגת מגמה חדשה, כיתתית וקיצונית, בתופעת הדתות החדשות.
ערכים נוספים בדתות
לקריאה נוספת
- "קימונו, מסורת יפאנית נמשכת", אייריס וקס, 1993, בהוצאת חברת המוזיאונים, המוזיאון למוזיקה ולאתנולוגיה, חיפה.
קישורים חיצוניים
- דף הבית של כנסיית ישו הקדושה
- דרישת שלום מ"בית שלום" מאת משה הרפז
- מדריך טיול ליפן - בית שלום קיוטו תבנית:וידאו
- הכירו את היפנים הנוצרים שמאוהבים באוניברסיטה העברית
- מלגה על שם האב טקג'י אוצוקי, מטעם אגודת "מזרע" של בית-שלום יפן
- פרס שר החוץ היפני יוענק לזוג מורים מהאוניברסיטה העברית
- לאתר הבית של המקויה
- הגן היפני בקיבוץ חפצי-בה
- כתבה באתר "טל-כרם"תבנית:קישור שבור - הטלוויזיה הקהילתית בית הכרם ירושלים
- ספרו בגוים כבודו - כתבתו של אלחנן ניר אודות מסעו לתנועה ביפן, מקור ראשון, 13 באוקטובר 2011.
- הגעת צלייני המקויה למסוף החדש בנמל התעופה בן-גוריון ב-2007
- טקס השבת של אנשי המקויה ובו אמירת קידוש לשבת - למעשה קידוש ליל שבת. (יוטיוב)
- סיום טקס אנשי המקויה בשירת התקווה בהר הרצל (יוטיוב)
- טענות אנשי המקויה שביפן רבים הם צאצאי עשרת השבטים
- תלמידי כיתה ו' מבית ספר דתי לאומי בביקור ושתיית תה, בבית המקויה, בירושלים.
- "גדולים ביפן", 10 באפריל 2008, באתר מעריבnrg
- Tenrikyo International Website
- "Tenrikyō" from World Religions & Spirituality Project